Marta Usurelu

Marta Usurelu

Ion Marin despre impactul tehnologiei in muzica

marin

Nu aveam planuri sa merg la opera. Cand am fost la New York, in ianuarie, agenda era stransa. Interviuri, intalniri, vizite in cele mai spectaculoase locuri din Marele Mar, dar si intalniri cu prieteni si fosti colaboratori care s-au mutat in State. Povestea Biz in NY si Silicon Valley era reflectata pe Facebook si Twitter si o multime de idei si contacte ne-au fost sugerate pe aceste canale de unde, intr-o dupa amiaza, am primit intrebarea “Nu vreti sa mergeti la Metropolitan Opera?”.

Era de la cineva de pe Facebook pe care nu-l cunosteam personal. Ma intreba daca vrem sa vedem “La Rondine”, cel mai vandut spectacol din aceasta stagiune. Am raspuns pe loc da! Nu m-am gandit nicio clipa ca putea fi o gluma, asa cum m-a intrebat la un moment data un coleg. Mesajul mai spunea sa merg cu o ora inainte de spectacol la casa de bilete, unde avea sa ma astepte o invitatie.

Am ajuns la Metropolitan Opera la ora stabilita. Un plic cu cu numele meu pe el ma astepta ☺. La o saptamana am aflat ca pretioasele invitatii au fost obtinute pentru noi chiar de Angela Gheorghiu si ca prietenul de pe Facebook era Bogdan Enache, impresarul celebrei cantarete, pe care cu mare drag l-am intalnit personal cand am revenit in tara.

Am vazut si ascultat atunci “La Rondine”. Pe scena era Marius Brenciu. Spectacolul era dirijat de nu mai putin celebrul Ion Marin. Am avut un sentiment minunat de incantare si de mandrie ca pe una dintre cele mai ravnite scene lirice ale lumii, unde toti marii muzicieni vor sa ajunga, in cel mai vandut spectacol din stagiune, erau doi romani.

Am ascutat ca vrajita spectacolul. I-am admirat pe cei doi romani! Am reusit apoi sa facem un interviu cu Ion Marin. Mi-a placut enorm felul in care vede legatura dintre muzica si tehnologie.

“Toate lucrurile, inclusiv in arta, sunt legate prin domenii care aparent nu au niciun fel de conexiune directa. Tehnologia a avut un mare impact pentru ca decibelii pe care noi ii ascultam in 20 de minute de mers pe bulevardul Magheru sunt mai mult, statistic constatat, decat toti decibelii pe care i-a auzit Mozart in 35 de ani. E absolut adevarat.Totul se modifica. Cand un copil sta in fata computerului, in 10 minute primeste mai multe imagini decat un copil de aceeasi varsta sau un adult, in urma cu 100 de ani, a vazut in toata viata lui. Bombardamentul este mult prea mare, pentru ca face parte din evolutia planetei , dar sunt lucruri care evolueaza si sunt lucruri care trebuie inr-un fel nu neaparat sa stea pe loc si sa insoteasca evolutia. Traditia nu e ceva care vine din spate pana la noi si cu asta s-a oprit, ci este ceea ce ducem noi pe umerii nostri si trebuie sa dam mai departe. Eu ma consider resposabil de perpetuarea aceste traditii muzicale in cat mai multi dintre semenii mei, pentru ca viata fara lucrul asta ar fi cumplita. Chiar daca lumea nu isi da neaparat seama cat de cumplita ar putea fi fara fenomenul emotional viu, direct, transmis prin muzica, dincolo de cuvinte, dincolo de imagini”.

Ion Marin este fiul dirijorului Constantin Marin, fondatorul Corului Madrigal. A dirijat la pupitrul unor orchestre renumite ca: London Philharmonic Orchestra, Berlin Philharmonic Orchestra, Orchestra Gewandhaus din Leipzig, Israel Philharmonic Orchestra, Philadelphia Orchestra, Montreal Symphony, Orchestre National de France, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, NHK Symphony sau Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra.

A lucrat cu muzicieni celebri precum Yo-Yo Ma, Gidon Kremer, Martha Argerich, Sarah Chang, Yuri Bashmet, Frank Peter Zimmermann, Angela Gheorghiu Luciano Pavarotti, Agnes Baltsa, Jose Carreras, Gundula Janowitz, Herman Prey, Nicolai Ghiaurov, Edita Gruberova, Giuseppe Taddei sau Mirella Freni.