Marta Usurelu

Marta Usurelu

4 decenii de strategie in Romania

1395811_10151708798810863_1600038960_n

Imi plac evenimentele pentru ca am ocazia sa intalnesc si sa ascult oameni pe care altfel pur si simplu nu-i intalnesti in viata de zi cu zi. Iar de anul trecut un om a reusit performanta de a se clasa de departe pe primul loc in topul preferintelor mele. Este Florin Ilie, Head of Sales, Financial Markets la ING Bank Romania. A fost clasat in top 3 analisti de capital in Europa Centrala si de Est in topul Extel din iunie 2012 si este membru fondator al Clubului Harvard din Romania si Moldova si al Institutului Aspen din Romania.

Pentru cine nu-l stie, va recomand sa-l ascultati. Sa-l vedeti cum vorbeste. Daca aveti privilegiul, sa-l intalniti. Este un om plin de spirit si de personalitate. Surprinzator, foloseste in prezentarile sale pilde biblice. Este genul de speaker care te ridica la cer pentru a te azvarli in secunda imediat urmatoare in iad. Care, desi te face sa razi in hohote, cu lacrimi chiar, reuseste sa te puna serios pe ganduri. Mi-a placut prezentarea de anul acesta la fel de mult si am ramas cu o serie de idei care merita mai mult de cateva minute de gandire: strategiile care au caracterizat ultimele patru decenii din Romania!

Stategia anilor ’80

magazin
In anii ’80, oricine avea acces la mancare, fie ca era magazioner-sef, sef de sala sau avea legatura directa la mancare era omul care conta. Toti ceilalti nu aveau insemnatate.

Strategia anilor ’90

mineri2

Caracterizati de haos, in anii ’90 accesul la resurse in mod preferential era totul! Era importat sa cunosti pe cine trebuie, unde trebuie. Si sa faci afaceri cu cine trebuie.

Strategia anilor 2000

banci


Au fost anii nebuni in care toata lumea mergea sa ia bani de la o banca. Iar daca banii nu ajungeau, sau ii pierdeai, mergeai la o alta banca si luai mai multi bani.

Strategia anilor 2010
Acesti an sunt potriviti cu pilda lucratorilor tocmiti la vie. Cei din urma vor fi cei dintai. Sau, desi sunt multi chemati, putini sunt alesi.

Este momentul important pentru generatia de antreprenori din anii ’90 cand trebuie sa predea afacerea noii generatii care nu este deloc pregatita. Care nu stie ce sa faca. Nu-i poti transfera copilului abilitatile necesare vorbindu-i despre ele. Are nevoie de experienta. Noua generatie trebuie pregatita. Si, foarte important, este nevoie de institutionalizarea afacerii. Important este ca nu e tarziu nici in al 11-lea ceas sa pui mana pe carte ca sa inveti.

Concluzia? Nici strategia nu mai este ce a fost!