Marta Usurelu

Marta Usurelu

Companii performante in 2013

dreamstime_s_31860316

Care sunt cele mai performante companii din tara? Coface Romania realizeaza pentru Biz in fiecare an un clasament al acestora. Ca sa va faceti o idee despre ce este vorba, cele 50 de companii prezente in clasament au reusit sa obtina in 2012 o cifra de afaceri totala de 2,7 miliarde de euro, in crestere cu 29% fata de 2011 si cu 68% fata de 2010. Profiturile operationale (EBIT) cumulate inregistrate de companiile din clasament in anul 2012 s-au ridicat la 316 milioane de euro, in crestere cu 42% fata de profitul operational al acestor companii in 2011.

Privind rezultatele studiului, n-ai zice ca 2012 a fost un an dificil pentru economie. Indicatorii financiari principali, cifra de afaceri si profitul operational, sunt pe plus, capitalizarea se situeaza la un nivel adecvat si numarul de angajati este in usoara crestere. Dificultatea contextului economic poate fi observata insa raportandu-ne la insolvente. Astfel, 2012 a fost un an record, inregistrand nu mai putin de 25.842 de insolvente, cu peste 4.000 peste numarul din 2011 si peste 6.000 peste nivelul din 2010, potrivit Coface. In perioada 2010-2012, numarul total al insolventelor s-a apropiat de 67.000. Vestile in domeniu par sa fie, insa, ceva mai bune: in primele noua luni din 2013, numarul insolventelor in Romania a fost in scadere cu 3,5%.

untitled
Top 10 in 2013
Primul loc este ocupat de Dedeman, retailerul de bricolaj fondat in 1992 de fratii Paval la Bacau care a ajuns la afaceri de peste 540 de milioane euro. Compania a abordat o strategie de extindere agresiva in anii de criza, ajungand in prezent la 30 de magazine proprii si 6.000 de angajati, fiind lider pe segmentul retailerilor de constructii si de amenajari.

Pe locul doi se afla Arctic, lider pe piata locala de electrocasnice cu o cota de piata de circa 35% si o cifra de afaceri de aproape 308 milioane de euro, cu 28% mai mare decat cea din 2011. Compania, parte a grupului Arcelik, detine in Romania 3 branduri– Arctic, Beko si Grundig.

Podiumul este completat de Hella Romania, parte a grupului german Hella, care produce echipamente electronice si electrice pentru industria auto. Compania are si centre de cercetare si dezvoltare in Romania, la Timisoara si Craiova. Pozitia a patra este ocupata de Henkel Romania, dovada ca performanta in sectorul FMCG poate fi obtinuta si pe timp de criza. Compania este prezenta pe segmentul de detergenti si produse pentru ingrijirea locuintei (Persil, Pur, Silan, Perwoll, Clin, Bref), pe cel de cosmetice (Palette, Fa, Schauma, Syoss), dar este un jucator important si pe piata de adezivi, prin Ceresit, Thomsit si Loctite. Compania de pe locul 5, Constructii Erbasu, a avut o crestere spectaculoasa a cifrei de afaceri (148%), reusind acest lucru prin extinderea pe pietele externe, in special in nordul Africii, Orientul Mijlociu, Rusia sau Asia Centrala.

In clasament urmeaza Kathrein Romania, producator de antene de comunicatii mobile, antene de broadcast, antene de receptie terestra (pentru CATV) si antene comerciale de receptie terestra. Compania a beneficiat de pe urma extinderii retelelor 3G. Pe pozitia a saptea se afla Webasto, care are o fabrica la Arad, fiind parte a unui grup german specializat pe productia de trape auto si sisteme de decapotare pentru masini. Compania de pe locul 8, Genpact Romania, furnizeaza servicii de Business Process Outsourcing (BPO), prin care se externalizeaza procese din afara zonei de core-business a unei companii, de la contabilitate la logistica sau resurse umane. Urmeaza in top Elcomex, companie care ofera echipamente electrice pentru industria energetica, iar Top 10 este incheiat de Reckitt Benckiser, care comercializeaza pe piata locala branduri ca Nurofen, Calgon, Vanish sau Durex.

Metodologia studiului
Studiul a luat in considerare toate companiile romanesti active la 31 decembrie 2012 care au depus la Ministerul Finantelor situatiile financiare aferente activitatii din anul 2012. Au fost incluse numai societatile comerciale cu capital privat, fiind de asemenea excluse bancile si societatile de asigurari, datorita specificului diferit al activitatii acestor institutii.
Primul nivel de selectie a companiilor a constat in aplicarea simultana a patru criterii de filtrare:

  • Cifra de afaceri pentru anul 2012 peste un milion de euro
  • Rezultatul net si rezultatul operational in 2012 sa fie pozitive (profit)
  • Absenta datoriilor restante catre Bugetul de Stat (conform datelor ANAF)
  • Nivelul datoriilor comerciale (catre furnizori) in 2012 sa fie sub 10% din profitul brut

Companiile care au fost validate in baza primului nivel de selectie au fost verificate pentru respectarea unui model statistic in praguri, avand 4 criterii care trebuie respectate simultan:

  • Indicele de crestere a cifrei de afaceri 2012/2011 >10%
  • Rentabilitatea capitalurilor proprii (profit net /capitaluri proprii) >20%
  • Rata profitului brut raportat la cifra de afaceri >5%
  • Gradul de indatorare (datorii totale / active totale) <70%

Clasamentul final a fost realizat prin includerea primelor 50 companii in functie de cifra de afaceri realizata pentru anul 2012 din lista tuturor companiilor romanesti care au indeplinit toate criteriile mentionate in cele 2 niveluri succesive de selectie. Intregul studiu poate fi gasit in Biz.
© Loongar | Dreamstime.com