Marta Usurelu

Marta Usurelu

Despre topuri, fara incrancenare

dreamstime_s_42260056
Astazi este o zi importanta pentru echipele de la Biz si Unlock Market Research si pentru comunitatea de PR din Romania. Dupa conferinta PR&TheWeb, la Gala BizPR Awards, lansam a doua editie a Topului de Performanta in PR.

Nu este o simpla ierarhie dupa cifra de afaceri. Nici o insiruire de agentii sau o gala in care toti marii jucatori iau premiu. Este un studiu care pune sub lupa activitatea companiilor de PR si valideaza, pe langa componenta financiara a agentiilor de PR, parerea clientilor despre companiile de comunicare cu care lucreaza.

Loredana Sandulescu este omul care sta la baza reusitei acestui studiu. In ultimele cinci luni a reusit sa colecteze o cantitate uluitoare de informatii pentru studiul realizat de Biz in parteneriat cu Unlock Market Research. A stat de vorba cu fiecare reprezentant al agentiilor de PR de cateva ori si a trimis mii de emailuri marilor companii pentru a le solicita sa completeze chestionarului de evaluare al agentiei cu care lucreaza.

lore

Loredana Sandulescu

Un profesionist adevarat, un OM asa cum rar intalnesti si un jurnalist cu multa atentie la detalii, Loredana a scris pentru editia revistei in care publicam rezultatele studiului un editorial pe care, recunosc, mi-ar fi placut sa-l scriu eu.

Un articol frumos si curat, despre agentii, companii si mai ales despre performanta de care nu trebuie sa uitam si sa ne-o demonstram noua si celor din jur, in fiecare zi. Felicitari, Loredana, pentru un editorial care mi-a mers la sufet si pe care va invit sa-l savurati!

Despre topuri, fara incrancenare

Orice tentativa de clasificare starneste reactii. Entuziasm pentru cei mai bine clasati, nemultumire pentru cei care nu sunt incadrati acolo unde se proiecteaza ei. Deseori imaginea pe care o vedem in oglinda este cosmetizata. Ne vedem mai frumosi, mai destepti, mai puternici. In general, cu ceva in plus fata de cum suntem in realitate sau cum ne percep ceilalti. Iar ceilalti, in mod obligatoriu, au ceva in minus. Noi suntem speciali. E in firea umana si in firea lucrurilor.

Un clasament inseamna iesirea din zona de confort, atat pentru cei care-l realizeaza, cat si pentru cei inclusi. Risti sa ranesti orgolii, iar ca subiect analizat, te expui public unor evaluari care poate nu te scot mereu in cea mai favorabila lumina. Insa numai iesind din zona de confort evoluam, ca indivizi, ca business-uri si ca industrie. Iar daca la final privesti topul ca pe un exercitiu pe care-l faci ca sa te raportezi la piata, la concurenta, la perceptiile pe care le au altii despre tine, parca nici nu mai este asa de greu de acceptat un rezultat sau altul.

Sa vorbim doar despre unul dintre indicatorii pe care i-am analizat pentru a realiza Topul performantei in PR. In domeniul relatiilor publice, “fee income” este indicatorul financiar raportat de agentii din tari cu traditie in comunicare si dupa care se realizeaza multe dintre topurile internationale. La noi, un astfel de demers nu este (inca) posibil. Politica de a face publice fee-urile incasate din consultanta, nu doar rulajul total rezultat din diverse activitati printre care unele conexe consultantei in comunicare, nu este una curenta. Ba chiar putem spune ca o astfel de solicitare trimisa catre managementul unei agentii de PR este pe alocuri intampinata cu reticenta sau cu explicatii ce tin de politica de confidentialitate a grupului.

Lucrurile incep insa usor, usor sa se schimbe: daca anul trecut din 50 de agentii analizate doar 16 au acceptat sa-si dezvaluie suma fee-urilor incasate, anul acesta, din 36 de agentii, 26 au acceptat sa publice aceste sume. E un prim pas. Inainte.

Foto © Kotist | Dreamstime.com