Marta Usurelu

Marta Usurelu

O romanca este unul dintre cei mai buni somelieri din lume

Foto-MArinela-Champagne-2
Cea mai mare bucurie pe care mi-o ofera meseria de jurnalist este ca-mi ofera posibilitatea sa intalnesc oameni uimitori. Nu sunt usor de gasit, o stim cu totii, dar am invatat ca atunci cand ii cauti, ii gasesti.

Marinela Ardelean este unul dintre cei mai buni somelieri din lume. Are 31 de ani, este degustator de vinuri in concursuri internationale si profesor la Italian Chef Academy din Roma. Are un MBA in vinuri, obtinut in Italia, si este specialist in spumante.

Marinela este Brand Manager la Foss Marai iar anul acesta a obtinut trei noi distinctii. A castigat Trofeul Someleriei, a primit titlul de Somelier de onoare din partea Fundatiei Italiene de Somelieri, iar din luna iulie a devenit Dame Chevalier des Coteaux du Champagne in Reims.

Am cunoscut-o pe Marinela cu ocazia Galei Aniversare Biz 15 ani si am vorbit cu mare placere despre Foss Marai, activitatea sa de ambasador al vinurilor romanesti in Italia sau despre cartea pe care o va lansa, o noutate in lumea enogastronomica. O carte bilingva, italiana si romana, in care 50 cele mai reprezentative vinuri romanesti intalnesc 50 de preparate italiene. 18 producatori si 18 restaurante, dintre care 10 au stele Michelin. Fiecarui preparat, Marinela i-a asociat un vin romanesc. O alta noutate este faptul ca e prezenta imaginea, fotografia fiecarui producator la fel ca si a bucatarului sau a proprietarului de restaurant.

Foto-Marinela-Copertina1
N-am ratat ocazia s-o intervievam si va invit sa cititi intervul integral, realizat de Alexandru Ardelean, in numarul curent al revistei Biz. Iata mai jos cateva raspunsuri care mi-au atras atentia!

Misiunea dumneavoastra este si de a familiariza vinurile romanesti pe piata italiana. Cum faceti acest lucru?
Am organizat pana acum doua evenimente foarte importante, unul la Milano si unul la Roma, cu un succes care a depasit asteptarile mele. Un lucru pozitiv este faptul ca publicul italian este curios si deschis catre un produs de care probabil a citit doar prin carti de cultura generala sau cele de somelier. Am reusit sa atrag atentia presei, dar mai ales a profesionistilor din aceasta industrie, precum importatori, distribuitori, proprietari de restaurante, scoli de somelieri si jurnalisti specializati, care au inceput sa comunice adevaratul potential viticol pe care Romania il are. De altfel, sunt foarte orgolioasa, in primul rand ca si cetatean roman, de rezultatul pe care l-am obtinut prin prezenta celor 14 producatori la unul dintre cele mai importante evenimente internationale din lumea vinului in Italia si care va avea loc intre 8-10 noiembrie 2014, unde am selectat atat producatorii, cat si vinurile, impreuna cu Helmuth Koecher, proprietarul si fondatorul acestui prestigios festival de vinuri de la Merano.

Cat de cunoscute sunt vinurile romanesti in Italia?
Foarte putin, aproape deloc. Din pacate, inca nu se prea gasesc vinuri romanesti pe piata italiana, dar, ca fapt divers, unul dintre producatorii prezenti la evenimentul de la Roma m-a anuntat recent ca, in urma acelui eveniment organizat de mine, a simtit o crestere substantiala a vanzarilor pe teritoriul italian, la nivel national. Este vorba de Vinarte. Eu as spune ca avem nevoie de rabdare si de multa profesionalitate, dar odata “acceptati” pe o piata atat de dificila precum este Italia, avem viza pentru a ne deplasa oriunde in lume.

Cum vedeti vinurile romanesti, in raport cu alte vinuri?
Avem vinuri bune, unele exceptionale, dar inca multe “crude”. Adica suntem la inceput de drum, unul promitator, unde nu ne putem permite sa gresim. Lumea internationala a vinului este una delicata si pretentioasa, consumatorul devine din ce in ce mai educat si cunoscator. In plus, fata de diferenta dintre vinurile romanesti si altele, as evidentia enorma satisfactie pe care ne-o dau strugurii din soiurile autohtone. O diversitate si o personalitate extraordinara. Initial, producatorii din Romania s-au dedicat vinurilor produse cu struguri importati, putin peste 40% dintre soiurile cultivate azi sunt autohtone. Din fericire, se acorda o mai mare atentie soiurilor autohtone, atat din partea consumatorilor cat si din partea producatorilor, si viitorul viticol pare a avea un ADN tot mai romanesc.

Care sunt diferentele dintre piata italiana si cea romaneasca de vinuri?
Un brand Made in Italy are un know-how care, in prezent, nu se poate compara cu ce avem in Romania. Piata italiana este matura, cu un comportament divers atat al consumatorului cat si al producatorului. Exista o concurenta foarte mare pe piata italiana, sunt peste 100.000 de crame, in timp ce in Romania sunt sub 100. Valoarea generata de vinurile de import in Italia este de peste 300 milioane de euro. Italia ar putea fi o buna inspiratie pentru Romania, pentru un consum responsabil, constient si orientat catre calitate.

Care sunt lipsurile producatorilor romani de vinuri?
Prducatorii se confrunta cu multe lipsuri, de la personal specializat la o comunicare mai deficitara intre producatori si consumatori, iar institutiile ajuta prea putin micii producatori. De aceea, cand acestia vor sa se adreseze unei piete internationale au nevoie de o productie importanta, o strategie bine pusa la punct si resurse economice, pentru ca este un proces nu se face imediat si necesita un cost sustinut.