Marta Usurelu

Marta Usurelu

5 motive pentru performantele slabe din marketing

Marta

Sunt multe motivele pentru care criza a nivelat performantele companiilor si profesionistilor de marketing din piata. Am sintetizat cateva dintre cauzele care stau la baza nivelului scazut de care ne tot plangem in ultimii ani si va invit la un scurt moment de refectie. Mai sunt si altele, dar sunt si solutii, daca vrem schimbare si rezultate.

40% dintre factorii de decizie sunt noi
Ultimii ani au adus schimbari majore in birourile de marketing si comunicare din companii. Multi dintre profesionistii consacrati au avansat sau au schimbat domeniul si, de doi ani, aproximativ 40% dintre noii factori de decizie sunt noi. Unii nu au pregatirea, altii experienta necesara iar acest mix se vede in rezultatele si activitatea companiilor.

Clientul dicteaza regulile colaborari
Lipsa cunostintelor noilor manageri este amplificata de o atitudine defensiva, binecunoscuta: clientul stabileste regulile colaborarii si nu asculta recomandarile profesionistilor din companiile cu care colaboreaza.

Bugetele se acorda preferential
In spiritul ultimilor ani, bugetele sunt supuse binecunoscutelor etape de negociere cu unii prestatori, dar se bucura si de tratamente preferentiale in cazul vechilor colaborari sau al celor in care interesul de asociere este crescut.

Fuga de raspundere
Cei mai multi dintre manageri si directorii de marketing n-au curaj sa construiasca proiecte mari si se limiteaza la campanii punctuale si proiecte mici, cu fee-uri pentru care nu trebuie sa atraga atentia sau sa intocmeasca multe documente. Cei care n-au curaj sa-si asume decizii, impart responsabilitatea cu unul sau mai multe departmente si asa ajung sa mearga, cu bugete de 1.000-2.000 de euro, la peste 50 de evenimente intr-un an, iar in decembrie sa se mire ca “efortul” lor nu se vede in piata.

Mirajul puterii
Dupa modelul stapanilor pe mosie, unii manageri se comporta ca si cand bugetul este adus direct de acasa, cu un scop precis: sa fie distribuit in functie de simpatiile si pasiunile personale sau celor care reusesc, pur si simplu, sa-i incante. Asa se impart bugete uriase la festivaluri sau in proiecte “de succes” care mor dupa prima editie, asa vedem adevarate furtuni intr-un pahar cu apa. Doar pentru ca se poate.

In acest context, sunt prea putini oamenii care gandesc strategic activitatile companiei. Care aleg cele mai eficiente modalitati de dezvoltare si promovare si care nu uita in efortul de peste an si de imaginea companiei.

Partea buna este ca cei care vor dovedi ca pot mai mult decat sa faca parte din aceasta hora vor castiga. Se vor detasa si vor deveni adevarate modele pentru piata romaneasca. La cat de slaba este piata, nu trebuie sa revolutioneze compania sau domeniul in care lucreaza. Trebuie doar sa aiba curaj sa gandeasca mai departe de locul lor caldut.
Doar cei care vor gandi strategii coerente vor aduce rezultate companiei in care lucreaza si se vor impune ca lideri.

Foto © Imageegami | Dreamstime.com