marta usurelu

Radiografia social media in 2015

12362757_10154495282539546_2332037722031546651_o

Analizez de noua ani evolutia social media in Romania si, de doua ori pe an, la evenimentul Social Media Camp, echipa Biz reuneste oamenii de marketing cu specialistii in comunicare din agentii de PR si digital si cu bloggerii. Pentru editia cu numarul 10 care s-a incheiat astazi, la Paraul Rece, am facut o analiza a situatiei social media in 2015 si am dezbatut-o alaturi de particpanti.

Statistic, in 2015 vs 2014 au fost mai putine campanii. Piata s-a maturizat si nu prea. Mai exact, sunt jucatori buni, care au evoluat si fac campanii si proiecte cu rezultate foarte bune, dar si multe companii inca la inceput. Lupta pentru influenta si trafic s-a intensificat intre bloggerii consacrati si vedetele si jurnalistii deveniti bloggeri.
Atat companiile, agentiile cat si bloggerii se confrunta in ultmii 5 ani cu aceleasi probleme, dar unele sunt detasat “castigatoare”:
1. Considera ca li se cuvine.
2. Se plang ca la noi nu merge si renunta inainte sa incerce.
3. Sunt exigenti cu ceilalti, dar niciodata cu ei.
4. Au devenit mai 2.0 decat sunt in realitate.
5. Pariaza pe idei, dar uita ca implementarea conteaza in final.

CLIENTII
Nu-si cunosc concurenta – cum comunica, cum se promoveaza sau cu cine lucreaza.
Nu cunosc agentiile si fac constant greseli de incepatori.
Schimbarile din ultimii ani din departamentele de marketing au adus in domeniu multi oameni noi care au ignorat sau distrus in unele cazuri rezultatele predecesorilor.
Vor campanii curajoase, dar safe si cat mai ieftine. Si, mai ales, fara complicatii.
Recomandari:
Omul sfinteste locul, nu bugetul!
Sa aleaga agentii care au experienta in social media.
Sa stabileasca o directie clara pentru comunicare/ campanii.
Sa stabileasca ce rezultate doresc.
Sa fie coerenti si sa aiba asteptari realiste.
Sa integreze mesajele din canalele de comunicare.
Sa inteleaga ca toti sunt speciali dar, daca nu se diferentieaza, nu se vede!
Sa le pese de compania/brandul lor si sa indrazneasca sa faca proiecte curajoase!

AGENTIILE DE COMUNICARE SI DIGITAL
Agentiile sunt mai mereu la inceput – si cu oamenii din echipa si cu conceptele.
Prea putine cunosc cine este si ce face concurenta lor.
Nu stiu cine sunt KOL si nu cunosc blogosfera.
Promit clientului rezultate fara o baza reala.
Nu gandesc proiecte pe termen lung .
N-au inteles nici acum importanta timpului de reactie.
Recomandari:
Sa se pozitioneze si sa se promoveze.
Sa fie realiste in obiectivele stabilite.
Sa masoare rezultatele campaniilor si sa evidentia relevanta acestora.
Sa nu mai renunte usor in fata clientului.
Sa propuna performanta si valoarea adaugata .
Sa construiasca relatii, nu sa le distruga.

BLOGGERII
Scriu despre orice, fara a se documenta suficient si fara a avea o abordare dedicata.
Nu stiu sa faca sau nu-si fac branding personal.
Se “imbatata” cu puterea ocazionala, uitand ca azi esti in top, dar maine nu se stie.
Considera ca li se cuvin campanii, produse, invitatii, dar uita sa scrie si sa multumeasca pentru ele.
Recomandari:
Sa nu uite ca sunt in continuare partea cea mai importanta din social media.
Sa faca proiecte speciale care sa le evidentieze valoarea.
Sa inteleaga ca au puterea sa ridice sau sa coboare valoarea unei campanii.
Sa-si construiasca relatiile personale.
Sa-si propuna constant sa evolueze.
Sa-si asume valori si pozitionari care sa-i diferentieze.
Sa vina catre clienti si agentii in loc sa astepte sa fie contactati

5 idei pentru 2016
Comunicarea se invata.
Increderea se capata prin munca si greseli.
Curajul vine cu campaniile
Noi facem rezultatele. Doar de noi depinde sa vrem mai mult
Cauta valoarea in tot ce faci!

Foto @ Alex Negrea

1 comentariu

  1. […] care mă ajută să-mi rezolv aceste dileme existențiale. Cel mai elocvent exemplu e (din nou) Marta, care suplinește lipsa unui invitat muncind la o prezentare în timpul nopții. Tot ea a creat […]

Comentează

Share article:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email