De ce mor conferintele de presa? Din mai multe motive. Am citit dimineata la Manafu.ro un post despre acest subiect. M-a atras titlul, dar cred ca pe langa respectul fata de cei din sala, sunt multe alte motive care ne vor “ajuta” sa vedem cat mai putine conferinte de presa in viitor.
Zilele trecute, o agentie de PR a organizat o conferinta de presa la care a adunat opt oameni. Multi? Putini, dupa parerea mea. “Doar astia mai sunt”, era explicatia. E trist ca nu mai sunt jurnalisti, dar la fel de trist, pentru cei care organizeaza conferinte, este ca nu mai aduna oameni la eveniment.
Pentru ca nu poate fi vorba doar despre numarul jurnalistilor. Daca nu poti aduna mai mult de opt persoane la un eveniment, e clar ca ai o problema. Fie la organizare (nu-i cunosti si nu-i aduci la conferinta pe cei care ar fi interesati de subiectul tau si scriu despre domeniul respectiv), fie subiectul conferintei nu este de interes.
Daca nu mai sunt jurnalisti, poti aduce in sala bloggeri familiarizati cu domeniul, oameni din companii interesati de subiectul conferintei, oameni care scriu pe site-urile sau blogurile personale pe zona de interes a conferintei, editorialisti sau personalitati.
E drept ca nu e usor sa aduni oamenii daca nu promiti un subiect bun. In acest caz, cel mai indicat ar fi sa nu mai faci conferinta de presa. Pentru ca oamenii sa iasa din casa sau birou trebuie sa-i atragi cu ceva. Sa le oferi informatii interesante. Atunci vor veni si vor scrie. Garantat.
Este important insa sa cunosti piata. Sa stii ce face concurenta, sa identifici care sunt punctele tari ale companiei si sa incerci sa arati prin ce te diferentiezi fata de ceilalti. Sa gasesti nisa pe care sa comunici. Dar cel mai important este sa te gandesti ca, indiferent cat de mare este numele tau, acesta nu este suficient pentru a justifica interesul presei.
Multi dintre cei din companii, fie ca lucreaza la comunicare sau in top management, uita sa ofere informatie reala la conferinte. Considera ca cei din sala vor sa auda si sa scrie despre ce vrea compania sa anunte.
Nu este asa. Si nu scriu din carti, din pacate. Aceasta este realitatea. Stiu companii mari care au avut intr-un an sub 20 de articole pe online si in media. Motivul? Nu au comunicat subiecte interesante, desi au avut conferinte de presa si au dat comunicate.
E trist cand vezi ca informatiile pe care le oferi sunt trimise in gol. E si mai trist cand vezi ca, in loc sa se gandeasca sa schimbe in bine lucrurile, multi dintre cei care au facut o conferinta / lansare fara rasunet se frustreaza. Nu iau masuri si pastreaza la comunicare aceiasi oameni care au demonstrat ca nu performeaza.
De aceea mor conferintele de presa. Dar in special pentru ca nu prezinta subiecte care sa merite o conferinta de presa. Scuza “nu mai e presa” nici nu mai conteaza. Asa cum nu mai conteaza nici articolele garantate pe care clientul le tot cere si agentia se obliga sa le dea.
Mereu suntem rugati de oamenii din agentii sa trimitem un jurnalist la o conferinta. “Nici nu trebuie sa scrie, doar sa fie prezent”, se specifica cateodata. Cum sa aiba o astfel de conferinta impact la public?
A trecut vremea conferintelor la care sa fie trambitate ideile si planurile de afaceri vagi ale unei companii, de cele mai multe ori fara a oferi o informatie reala. De ce? Pentru ca oamenii nu mai vor “Nimic”.
Daca un jurnalist sau un blogger scrie ceva neinteresant, nu va avea audienta sau trafic. Si va alege cu siguranta ca data viitoare sa nu mai scrie, daca nu are informatii valoroase.
Stiu ca va mai dura mult pana ce companiile vor renunta sa ceara un numar de articole “garantate” in urma unei conferinte de presa. Si pana cand vor intelege ca trebuie sa ofere informatie adevarata. Pana atunci insa, vor plati pentru servicii si conferinte care nu le ofera, de fapt, nimic in schimb.
Agentiile care vor reusi sa-i determine pe clienti sa gandeasca, sa vorbeasca si sa coboare din turnul de fildes din care cred ca publicul rade la orice gluma, se vor evidentia.
Pentru ca azi traim intr-o alta lume decat cea din urma cu 10 ani. Azi poti fi prezent pe toate site-urile, blogurile si in toate publicatiile daca dai o informatie buna la o conferinta sau, ta-dam, doar pe email. Sau daca pui un video smart pe youtube. E atat de simplu!