Îmi place entuziasmul celor care vor să devină antreprenori și-i încurajez pe oamenii care au curaj să viseze. Acesta este primul pas. Totul începe cu un gând temerar care pare imposibil și cu o idee care aduce plus de valoare.
Încerc în același timp să le prezint realitatea. 90 % dintre start-up-uri nu rezistă. Multe nici nu ating 1 an de funcționare. Mai mult, este greșit să pleci de la premisa că antreprenorii n-au program. Că fac ce vor, iau bani din companie când vor, pentru că sunt șefi. Antreprenoriatul nu înseamnă viață de miliardar. Din contră. Iar excepțiile sunt doar cele care confirmă regula.
Pentru unii, antreprenoriatul este o alegere făcută când vor să-și transpună ideea în realitate. Pentru alții, este o nevoie, acea variantă rămasă când au pierdut un loc de muncă. Pentru amândoi, însă, drumul antreprenoriatului este anevoios. Este o luptă permanentă în care trebuie să reziști și în care este esențial să găsești soluții pentru toate problemele care apar.
Când am pornit cu 9 ani în urmă pe acest drum conta doar “acum “și “care pe care”. Lucrurile s-au schimbat. S-au dus anii în care antreprenorii erau haiduci, încercau o idee, reușeau un tun sau două, apoi închideau. Au trecut și anii în care banii se făceau ușor.
Suntem în momentul în care piața s-a maturizat și jucăm într-un cadru cât de cât reglementat. Pentru prima dată, segmentul companiilor mici, de tip start-up, a înregistrat și el o creștere. Astăzi, pentru a avea succes, un antreprenor trebuie să se concentreze pe strategie, pe viziune și echipamente performante care-l ajută să-și transforme planurile în realitate.
Primii 10 pași pentru un start-up
La fel ca primele litere din alfabet, iată câteva recomandări de care cei care visează la propria companie ar trebui să țină cont.
1. Testează ideea
Definește-o clar și simplu. Vezi ce aduce nou și dacă este nevoie de ea. Nu uita să verifici în piață dacă există ceva comparativ și dacă oamenii ar fi interesați de ce vrei să oferi.
2. Fă un plan de lucru
Nu mă refer la planul de afaceri, ci la planul de lucru din fiecare zi. La planul pe care-l vezi capabil să te treacă lună de lună cu venituri suficiente care să acopere cheltuielile. Cum poți face bani și din ce servicii sau produse? Gândește-ți business-ul ca un mecanism, vezi de ce ai nevoie, ia în calcul că nu-i cunoști încă hibele și ține cont că în tot ce planifici este și o marjă de neprevăzut.
3. Alege o structură eficientă pentru companie
Da, trebuie să le faci pe toate încă de la început. Nu e ușor și nu, nu este nici corect, dar crede-mă, vei ajunge să le cunoști și să le știi pe toate. De aceea e bine să începi afacerea cu pași mici. N-ai de unde să știi structura de la început, dar pune pe hârtie câteva lucruri. Câți oameni sunt necesari să fie angajați permanent? Câți colaboratori? Care este structura business-ului pe care o poți duce în primele luni? Care sunt, de fapt, costurile pe care le poți suporta? Nu uita, pe lângă echipă și echipamente, ai nevoie de un contabil și un jurist. Cu cât sunt mai buni, cu atât e mai bine!
4. Stabilește obiective
Învață să fii critic. Învață să evaluezi lunar afacerea și pune targeturi. Cifre clare. O să vezi cum teama cu care te apropii de zilele de salariu și taxe o să te învețe să lupți. Să găsești soluții. Frica este cel mai bun amic al antreprenorului, din păcate. Și, încă ceva ce trebuie să știi, nu oamenii cei mai deștepți reușesc în afaceri, ci cei care-și urmăresc obiectivul și nu scăpa oportunitățile.
5. Alege echipa și partenerii potriviți
De la echipă, unde contează să ai oameni care văd lucrurile ca tine și trag în aceeași direcție, până la colaboratori, clienți sau furnizori, caută să găsești oameni cu care împărtășești relativ aceleași valori. La fel este și cu banca unde deschizi cont. Nu alege campania de promovare a băncii sau proximitatea, ci sucursala în care vei găsi oamenii cu care poți vorbi și îți pot oferi condițiile de care ai tu nevoie. Mai toate băncile au acum oferte atractive pentru start-up-uri.
6. Fii atent la concurență
Am întâlnit mulți antreprenori care nu-și cunosc concurența sau sunt de părere că nu mai e nimeni pe segmentul lor. Este foarte periculos. Așa ajung să se închidă companii de care nici măcar n-ai auzit. Pentru că nu te-ai deranjat să le cauți. Fie că vrem sau nu, concurența ne forțează să fim mai buni. Mai rapizi și să gândim strategii și produse mai performante.
7. Evoluează și inovează
Știu mulți oameni frustrați că trebuie să fie permanent la curent cu ce este nou în domeniul lor. Dar trebuie. Antreprenoriatul înseamnă să citești mult, să fii atent ce fac alții, cum fac și de ce. Înseamnă să faci research, să aduci mereu ceva nou ca să te menții pe o poziție sau ca să crești. Așa ajungi să te diferențiezi, să te poziționezi și, da, să inovezi.
8. Inspiră-te sau alege-ți un mentor
Ajută mult să ai un mentor. Și ajută enorm să-l poți întâlni, pentru că nimic nu te inspiră mai mult decât un om care-ți place și parcă-ți dă aripi când îți vorbește. Este însă la fel de util să citești mult și să găsești cărți care să te ajute cu idei sau tactici pentru că, la finalul zilei, totul rămâne pe umerii tăi. Nimeni nu vine să te țină de mână și să facă lucrurile în locul tău. Dacă n-ai un mentor, nu te impacienta, mulți alții nu au.
9. Branding
Când înființezi compania, alege un nume cât mai bun. Ușor de reținut și care să prindă. Da, este important și numele, chiar dacă tu îi creezi personalitatea, ajută mult dacă este ușor de reținut. Gândește-te și la o identitatea vizuală pe care oamenii să o rețină. E mai bine să fii uimit de cât de mult contează imaginea, decât să fii nevoit să faci rebranding mai târziu.
10. Echipează-te
Toți oamenii se gândesc la un sediu sau un laptop când pornesc un start-up. Echipamentele și gradul lor de performanță sunt însă cele care ne fac viața de zi cu zi mai ușoară sau, din contră, un calvar. Contează mult să ai produse, servicii și mentenanță pe care să te poți baza. Te ajută să scapi de multe griji și să te poți focusa pe lucrurile importante. Canon(link site) susține antreprenorii și are o propunere unică și de nerefuzat pentru start-up-uri. La achiziția unui echipament, beneficiezi de returnarea unei sume de bani și de o garanție extinsă de 3 ani.
Canon susține planurile antreprenorilor
Canon și-a propus să fie un susținător al afacerilor mici și furnizează echipamente necesare, astfel încât antreprenorii să își susțină eficient activitatea și să se focuseze pe obiectivele de business.
Cum? Echipamentele din campania “Canon Cashback plus 3 ani garanție”, au garanție extinsă de 3 ani. Mai mult, cei care vor achiziționa un produs aflat în această promoție, vor primi înapoi o sumă de bani. Valoarea sumei returnate este cuprinsă între 25 și 92 RON, în funcție de produsul achiziționat.
Cum beneficiezi de garanția de 3 ani și de prețul redus
Pentru a beneficia de aceasta promoție, cumpărătorii trebuie să acceseze link-ul campaniei și să completeze formularul. După înregistrare, cumpărătorul primește un email de aprobare a cererii. Plata aferentă valorii de Cashback se va efectua prin transfer bancar, în contul cumpărătorului.
Important: Produsele aflate în promoție sunt imprimantele din gamele MAXIFY și i-SENSYS, iar numărul produselor este limitat. Antreprenorii care doresc aceste echipamente trebuie să cumpere și să completeze formularul până pe 31 ianuarie 2019, inclusiv.
Blogul martausurelu.ro susține Campania Canon România, care a lansat promoția Canon Cashback plus 3 ani garanție, prin care antreprenorii beneficiază de prețuri mai mici și garanție de 3 ani pentru echipamentele achiziționate.
Foto © Photographerlondon | Dreamstime.com