Avem cel mai des in jurul nostru doua categorii de oameni. Cei care muncesc aproape continuu, care nu se lasa indiferent de raspuns si isi urmaresc cu indarjire telul. Sunt cei care reusesc sa ajunga unde-si propun. Sunt cei care pot numara multe reusite atat in cariera cat si in viata de zi cu zi.
A doua categorie este a oamenilor care asteapta si nu inteleg cum de altii reusesc. Sunt convinsi ca ei n-au avut noroc, n-au avut relatiile necesare si ca oricum, nu se poate sa faci ce-ti doresti. Sunt cei care au predat armele inainte de lupta si pentru care toti cei care reusesc n-au facut-o pe cont propiu, ci au avut un sprijin si un noroc pe care, daca si ei l-ar fi avut, alta ar fi fost viata lor.
Este mult mai usor sa te impaci cu ideea ca nu poti. Te ajuta sa dormi mai bine noapte? Sa traiesti impacat? Se pare ca da. Adevarul este ca au renuntat prea devreme. Fara un plan, fara incercari repetate si esecuri nu avasezi in viata si in cariera. Si nimeni nu poate spune mai bine lucrurilor pe nume decat o face Bogdan Comanescu, fondator Accelera Business Strategy.
Va invit la o lectura perfecta pentru aceste zile mai libere, de august. Merita. Iata 5 strategii despre cum poti avansa in cariera. Iata cum gandesc oamenii, dar si cum ar fi indicat sa gandim. Multumesc, Bogdan pentru aducere aminte!
Cum avansezi in cariera
Zilele trecute stateam de vorba, in pauza, cu unul dintre tinerii manageri veniti la o conferinta. La un moment dat si-a luat inima in dinti si m-a intrebat ce sfat ii pot da intr-o anumita problema (foarte spinoasa) cu care se confrunta in compania in care lucra.
Nu sunt genul de consultant care da sfaturi pe strada sau pe Facebook, dar tanarul parea foarte bine informat si abordase subiectul foarte inteligent asa ca mi-am incalcat regula. Ne-am asezat la o masa linistita, am analizat bine situatia si l-am ajutat sa gaseasca o solutie satisfacatoare (am spus ”satisfacatoare” pentru ca problemele cu care se confrunta erau generate de Top Managementul companiei, deci nu era in puterea lui sa le rezolve). La final, fiindca am fost foarte placut impresionat de cunostintele lui profesionale, mi s-a parut corect sa il intreb daca a analizat si optiunea de a-si gasi o alta companie in care ar putea sa isi valorifice mult mai bine talentul si abilitatile. Mi-a raspuns, cu un zambet trist: ”Credeti-ma, Domnule Comanescu, ca ma gandesc la asta foarte des, dar am un Plan de Cariera de care trebuie sa ma tin si pentru inca cel putin doi ani trebuie sa stau aici si sa invat anumite lucruri. Pe urma …”
De ce am tinut sa va povestesc cele de mai sus? Pentru ca doar unul dintr-o mie de tineri are un ”Plan de Cariera”. Repet: unul dintr-o mie! Ceilalti 999 de tineri au doar „sperante de avansare in cariera” sau nici macar atat. Isi petrec viata profesionala pe principiul „Eu muncesc din greu si poate ma va observa si pe mine cineva si ma va avansa intr-o zi” apoi sunt foarte dezamagiti cand colegi mai slab profesional sau mai lenesi ca ei ajung in functii de conducere pe care ei sperau (in sinea lor) sa le ocupe.
Dragii mei, „Speranta” si „Munca din Greu” nu sunt strategii de avansare in cariera. Sunt lucruri foarte bune, foarte necesare, dar nu duc la avansarea in cariera. Pentru a avansa in cariera aveti nevoie de 5 lucruri esentiale:
1. „SA STIU CE VREAU de la viata mea profesionala!”
Asta inseamna sa va raspundeti foarte clar si detaliat la intrebarea: ”Unde voi fi peste 10 ani?”, unde lucrez (eventual chiar numele companiei) si ce functie am?
2. „CE TREBUIE SA STIU ca sa ajung acolo?”
Asta inseamna sa va faceti o lista cu toate cunostintele si abilitatile de care aveti nevoie: leadership, management, project management, negociere, networking, etc. dar si cunostintele specifice domeniului cum ar fi, sa zicem, tehnici de transport si depozitare a marfii, legislatie in domeniu, etc.
3. „CUM ACUMULEZ aceste cunostinte?”
Asta inseamna sa va faceti un plan care sa raspunda la intrebarea ”Unde si cat trebuie sa lucrez pentru a acumula experienta si cunostintele practice necesare?”. Spre exemplu: „Voi lucra trei ani in compania„ X” ca director zonal de vanzari, ca sa inteleg foarte bine problemele pietei. Apoi, voi lucra doi ani ca Sef al departamentului de achizitii pentru a intelege foarte bine furnizorii din acest domeniu …”
4. „PE CINE CUNOSC in aceste domenii?”
Asta inseamna sa iti faci o lista de persoane cu influenta mare in domeniul in care vrei sa avansezi si sa iti construiesti o relatie cat mai buna cu ele. Aceasta strategie este cu atat mai importanta cu cat piata romaneasca este o piata foarte mica si, la nivel inalt, toata lumea cunoaste pe toata lumea. Pur si simplu, iti faci o lista cu persoanele vizate (ex. directorul general de la Revista X fiindca este leader de opinie in domeniu, directorul de HR de la compania Y fiindca …). Urmeaza si un curs de networking! S-ar putea sa fie cea mai eficienta investitie in cariera ta!
5. „CINE MA AJUTA sa avansez in cariera?”
In ciuda obiceiurilor locale, asta nu inseamna sa ai „o pila” ci sa iti gasesti un coach personal care sa te consilieze si sa te ajute sa iti pastrezi directia stabilita. Fie iti gasesti un coach care are o vasta experienta in domeniul vizat de tine, fie iti gasesti un consultant din domeniul Head Hunting-ului care sa iti gaseasca cele mai bune oportunitati.
Evident ca mai sunt si alte lucruri care trebuie facute si pe care le vei descoperi pe parcurs. Dar, pana atunci, tine minte: doar Speranta ca vei fi avanasat intr-o zi NU este o strategie eficienta pentru cariera ta!
Foto © Rdonar | Dreamstime