Imi plac eclerele. Si eclerurile! Amandoua sunt acceptate. Si desi toate tipurile de astfel de prajituri ma incanta, cel cu cafea sau fistic sunt preferate. Dupa ce multa vreme le-am degustat si recomandat pe cele de la cofetaria Centro, de la Howard Johnson Hotel, anul acesta am descoperit French Revolution. Pe langa gustul minunat, aceste ecleruri au si o poveste frumoasa in spate.
Cu doar opt tipuri de ecleruri, trei antreprenori spera sa vanda anul acesta prajituri de 150.000 de euro si sa deschida, la doar un an de la inaugurarea primului magazin, a doua locatie.
O astfel de idee merita descrisa pe larg. Colegul meu, Gabriel Barliga, s-a intalnit cu cei trei parteneri de la French Revolution si a scris pentru Biz despre cum le-a venit ideea.
George Pop a facut un curs de bucatarie-patiserie, in urma cu mai bine de un an, a discutat cu asociatul lui intr-un magazin cu biciclete si accesorii, George Panaitescu, despre deschiderea unei afaceri care sa aiba la baza vanzarea de ecleruri. Dar, pe masura ce intocmeau un business plan, cei doi s-au descurajat, mai ales din cauza lipsei banilor. Au continuat businessul cu biciclete, dar in toamna lui 2013 au revenit la ideea dulce a eclerurilor frantuzesti.
“Ne-am mobilizat atat de mult, incat din octombrie pana in decembrie aveam deja un laborator ultramodern, cu toate utilajele necesare pentru ecleruri. Am fost convinsi ca trebuie sa facem doar acest produs, ecleruri, urmand ca ulterior, daca era cazul, sa ne gandim si la alte produse”, spune George Panaitescu. Alaturi de el a venit si fratele lui, Florin Panaitescu, care insa nu lucreaza full-time in acest business, al carui nume, French Revolution, dovedeste ambitia fondatorilor sai.
Pariul s-a dovedit castigator. Dupa primele teste de produs realizate in decembrie 2013, in ianuarie au pornit vanzarile. Totul a inceput doar prin livrarea exclusiv pe baza de comenzi. Succesul inregistrat prin livrari i-a determinat pe fondatorii French Revolution sa se gandeasca la urmatorul pas logic, deschiderea unui magazin propriu, realizata in luna aprilie a acestui an.
Investitia in laborator si magazin s-a ridicat la circa 80.000 de euro. Deschiderea magazinului a dat roade peste asteptari si a dublat instant vanzarile. In prezent, ponderea cea mai mare a vanzarilor este realizata in magazinul situat in apropiere Ateneului Roman. “Oamenii sunt tentati sa vina aici sa vada produsele si ne simplifica si businessul. Foarte multi prefera sa vina aici, inclusiv ca sa ridice comenzile pe care le fac”, mai spune Panaitescu. O parte din business vine si din livrarile speciale pentru evenimente, pentru care French Revolution face si miniecleruri.
De la fistic la franciza
In spatele retetelor de ecleruri se afla George Pop, care se inspira, desigur, din retete originale frantuzesti. “Suntem destul de feriti de concurenta, fiindca acest produs e foarte greu de facut. Ma refer la a face un ecler bine, nu la cel pe care-l stim toti din cofetarie”, arata Panaitescu. Un prieten care a fost pastry chef la Marriott le-a spus celor doi ca, daca-l intrebau pe el inainte, i-ar fi sfatuit sa faca orice in afara de ecler. “Totul este greu, pornind de la acel choux din interior, pana la crema, decor si asa mai departe. Folosim doar ingrediente naturale de foarte buna calitate. De exemplu, untul si frisca sunt importate din Franta”, precizeaza Panaitescu. Daca cei mai multi se multumesc cu putin si nu folosesc ingrediente conforme cu retetele originale, la French Revolution ingredientele de calitate fac ca diferenta sa se simta, nu numai prin aspect si textura, ci si prin gust.
Cele mai vandute ecleruri sunt cel cu caramel cu unt sarat si cel cu fistic. Succesul vine si aici din ingrediente si retetele folosite. De exemplu, desi caramelul e destul de cunoscut consumatorului roman din inghetata sau prajituri, cel de la French Revolution surprinde clientii prin gustul deosebit. Este facut de la zero in laboratorul propriu, dupa reteta originala frantuzeasca, cu frisca, iar combinatia cu untul sarat, creata initial de un chocolatier francez pentru caramele, face diferenta. La fel de apreciat este si gustul eclerului cu fistic, unde si in crema, dar si in glazura se foloseste fistic 100%.
Potrivit lui Panaitescu, inca din luna mai afacerea merge pe profit, insa e vorba de un profit rezultat din operatiuni. Acesta spera ca, dupa un an de la deschidere, sa poata fi recuperata toata investitia, care a provenit doar din fondurile proprii ale partenerilor. “Anul viitor vreau sa dublam vanzarile prin deschiderea unei alte locatii, tot in Bucuresti. Va fi tot un concept. Va beneficia de alt tip de locatie, nu va fi doar magazin, va fi un loc unde se va putea petrece mai mult timp”, spune cofondatorul French Revolution. In prezent, capacitatea de productie din singurul laborator al companiei depaseste cererea, in conditiile in care se vand zilnic sute de eclere, iar volumul creste de la luna la luna.