Comunicarea ramane o arta. Desi in teorie totul este usor si logic, in practica mai toate companiile intampina greutati de comunicare. Si cu toate ca putine, prea putine au usurinta si coerenta in comunicare, nu se vede o dorinta de imbunatatire a modului in care o fac.
Cu siguranta, focusul pe vanzari a fost mai important in ultimii ani. Totusi, evitarea greselilor de comunicare ar trebui avuta in vedere indiferent de perioadele prin care trecem. Iar social media, noul mod in care companiile sunt fortate sa comunice si sa raspunda consumatorului care astazi poate vorbi public despre brandurile lor, a schimbat intrega comunicare.
Multe companii au integrat cu entuziasm social media in planul de marketing, dar putine au reusit sa se impuna. Motive sunt multe si variaza in functie de fiecare experienta in parte. Iata cateva erori care au influentat fundamental comunicarea companiilor in social media.
Companiile se tem de social media
Cu toate acestea aduc in discutie informatii slabe si fara pic de atractivitate pentru consumatori si se asteapta sa aiba impact. Pare ireal ca in 2015 sa se mai intample asa, dar in continuare companiile se asteapta sa anunte “nimic” si sa rastoarne online-ul.
Nu inteleg cand le spui ca informatia este slaba si, desi asteapta sa-i invete cineva si sa le faca temele de branding si pozitionare, continua sa creada ca stiu mai bine decat specialistii ce e bine pentru compania lor.
Nu cunosc piata si considera ca daca au nu numar mare de fani pe Facebook sau au facut aplicatii sunt campioane si au pretentia sa urce pe un loc cat mai fruntas pe podium.
Inconsecventa, lipsa curajului, a originalitatii ideilor de campanie si faptul ca aleg mereu modele de campanii care s-au mai facut, desi nu aduc nimic notabil, confera sanse mari in eliminarea comunicarii social media din planul pentru anul urmator.
Asa se face ca branduri care au avut rezultate uimitoare si au crescut si cota de piata si awareness mai mult decat s-ar fi crezut posibil, au pierdut tot in momentul in care n-au mai facut social media.
Omul sfinteste locul
Este esential sa ai specialisti in comunicare. Sa-i sprijini si sa ii lasi sa experimenteze. Putine companii au inteles importanta acestor specialisti in companie si au cules roadele muncii si dedicarii lor. In momentul in care acesti oameni au parasit compania, toata munca lor s-a pierdut. Mai mult, comunicarea in social media a inghetat.
Agentiile de digital
Isi cunosc clientii dar nu cunosc piata si nu stiu social media. Agentiile de digital fac digital! Cu 2 mari exceptii unde sunt oameni care vad mai departe de campaniile pentru clientii lor, agentiile nu cunosc jucatorii din piata si nu stiu, in cazul in care completeaza chestionare, care sunt cele mai mari campanii ale anului.
Agentiile de PR
Principala greseala a agentiilor care s-au specializat in social media si fac strategia companiilor in domeniu este ca lucreaza in acelasi mod, indiferent de brand si nevoile clientului. Si-au construit un grup de tactici si de bloggeri cu care lucreaza si nu ies din tiparul cosacrat. Dupa o serie de campanii gresit gandite si aplicate, cu rezultate slabe, e de la sine inteles ca acea companie nu va mai face social media.
Top Social Brands 2015
Sunt opt ani de cand echipa Biz realizeaza studiul brandurilor care comunica cel mai bine in social media, opt ani de cand analizam atent actiunile si campaniile companiilor. Desi anul acesta am avut cel mai mare numar de inregistrari si companiile au fost foarte atente la completarea chestionarului – am avut peste 25 de pagini de informatii completate per companie –se vede inca o dorinta de afirmare si goana dupa primele locuri si mai putin o coerenta in gandirea strategica si planul de comunicare al companiilor. Tot anul acesta, pentru prima data in opt ani, avem companii mari, consacrate, care au iesit din top, dar si un numar mare de new entry, branduri care, desi au intrat mai tarziu in universul social media, vin cu entuziasm si reusesc sa se impuna prin originalitate si strategii coerente.
Daca vrei sa afli care sunt campionii in social media, care sunt cele mai bune campanii si cum se gandeste o strategie coerenta, dar mai ales cum sa ai rezultate si sa le masori, vino la conferinta Top Social Brands de vineri si afla in premiera cine sunt campionii editiei 2015 a studiului Top Social Brands!
1 comentariu
[…] – Marta Ușurelu, De ce nu au companiile rezultate bune în social media […]