Pentru comunicarea online companiile lucreaza cel mai des cu agentii de comunicare si digitale. O parte dintre companiile care cunosc piata si au o activitate intensa in social media au inceput sa lucreze direct cu bloggerii, alegand sa evite agentiile. Motivele pentru care colaborarea dintre aceste trei entitati ramane un subiect mereu in actualitate sunt multe, prea multe si evidentiaza de ani buni frustrari in toate cele trei tabere.
Am facut un exercitiu la evenimentul de social media marketing pe care l-am organizat saptamana trecuta si am solicitat participantilor sa noteze ce greseli face fiecare jucator in parte. Iata un rezumat al erorilor care se fac. Daca am “scapat” vreuna, va invit sa-mi scrieti si o voi publica. In acest fel vor putea vedea negru pe alb toti cei implicati cum sunt vazuti de colaboratorii directi si ce ar putea imbunatati in activitatea de zi cu zi.
Greselile companiilor in social media
Nu vor sa renunte la limbajul de lemn.
Ignora social media sau acorda bugete mici acestui domeniu.
“Daca am 10K Likes pe Facebook, de ce nu am 10 K de produse vandute?”
Fac o mare confuzie intre brand awareness si vanzarile reale.
Nu stiu sa faca un brief.
Vor in continuu sa controleze totul.
Se lauda excesiv “Brandul MEU E CEL MAI…!”
Nu isi asuma feedback-ul negativ.
Se razgandesc des si nu planifca destul spre deloc comunicarea.
Intarzie fara sa anunte sau sa justifice plata contractelor.
Au mesaje banale in comunicare.
Fac promisiuni pe care nu le onoreaza.
Nu au obiective clare si nu isi cunosc publicul.
Nu au curaj sa faca proiecte noi pe motivul: “Nu cred ca merge ideea asta. Hai sa facem ce am mai facut.”
In loc de concluzie: nu cred in ceea ce promoveaza si se simte!
Greselile agentiilor in social media
Nu se documenteaza destul nici despre client si nici despre bloggeri.
Nu stiu sa faca pitch pe subiecte.
Uita sa comunice despre brand cand acesta nu are campanie.
Nu stiu sa gestioneze o relatie interumana.
Nu comunica cu bloggerii.
Au senzatia ca doar ele au dreptate.
Vor doar bugete mari in loc sa gandeasca parteneriate pe termen lung.
Nu ofera argumentele pentru care nu se pliaza pe bugetul primit
Nu respecta deadline-urile.
Nu raspund la telefon/emailurile de la bloggeri.
Au un grup restrans de bloggeri cu care lucreaza pe toti clientii.
Nu stiu sa faca un brief pentru un vlogger.
Nu sunt creative.
Nu-i intereseaza sa cunoasca cum lucreaza un vlogger/blogger.
Lasa oameni nepriceputi sa comunice cu bloggerii.
Fac promisiuni pe care nu le onoreaza.
Au colaborari reactive si proactivitate redusa.
Isi doresc pe acelasi buget mai multe lucruri.
Nu urmaresc procesul de comunicare.
In loc de concluzie: se folosesc de oameni si se simte!
Greselile bloggerilor/vloggerilor in social media
Gresesc crezand ca sunt infailibili.
Sunt aroganti dar nu se documenteaza suficient in colaborarea cu brandurile.
Vor sa pastreze produsele primite pentru teste. “Doar aveti, ce mare lucru inseamna un produs pentru voi?”.
Se supara cand primesc feedback corector.
Sunt neseriosi. Nu se tin de cuvant.
Lasa impresia ca le stiu pe toate fara nicio justificare.
Nu stau la discutii pentru a intelege brieful si scriu postari slabe.
Intreaba companiile: “Am acest proiect. Ma poti sponsoriza?”, dar nu isi dau interesul sa customizeze campania in functie de interesul si valorile companiei.
Au un limbaj arogant si neingrjit.
Nu isi iau timp sa inteleaga nevoile clientului.
Nu stiu sa spuna “Nu” daca nu are sens colaborarea.
Nu inteleg dinamica client-agentie-blogger/vlogger
Nu critica constructiv. Prefera sa critice inainte sa intrebe ce si cum.
Se lauda cu ce rezultate pot genera si nu se ridica la nivelul ofertei.
Nu inteleg responsabiltatea rezultata din a lucra cu un brand.
Lipsa mentalitatii de business si necunosterea notiunilor de marketing.
Nu ofera statistici despre blogul si audienta lor.
Nu au curaj si nu isi asuma sa faca proiecte curajoase.
In loc de concluzie: vor bani si se simte.
Foto @ Alex Negrea
8 comentarii
[…] Există o singură cale: să încetăm să ne mai furăm căciula unu’ la altu’ și să învățăm fiecare cum să ne facem treaba pe bucățica noastră. Cum primul pas constă în recunoașterea propriilor greșeli vă invit să dați un link pe cele spuse de Marta în articolul Greselile companiilor, agentiilor si bloggerilor in social media. […]
[…] Posted on July 7, 2015 by Bogdan Pater — No Comments ↓ Greșelile companiilor, agențiilor și bloggerilor în social media. […]
[…] am citit ultimul blog post scris de Marta şi mi-a plăcut atât de mult încât am zis că trebuie să fac ceva mai mult […]
[…] greșeli pe care le fac bloggerii, angențiile și companiile, din punctul lui de vedere. A ieșit această postare de pe blogul Martei și infograficul de mai jos, făcut […]
[…] despre tendințe, despre realități, la Vali, și nu în ultimul rând, o esență de articol la Marta, despre care sunt greșelile clienților, ale agențiilor, dar și ale bloggerilor în Social […]
[…] să facă acest autodenunț. Răspunsurile au fost preluate de ea după eveniment într-un articol dedicat, care s-a viralizat destul de repede și care a primit din partea lui Robert infograficul de mai […]
[…] Am citit și recitit colecția de truisme greșeli ale companiilor, agențiilor și bloggerilor în social media de aici. […]
[…] concluzii sunt puse în cuvinte de Marta și în imagini […]