Agentiile promit mai mult decat livreaza, spun clientii. Te incanta cu o intalnire cu GM-ul si apoi iti repartizeaza un account care nu stie sa scrie un comunicat. Aceasta este una dintre principalele nemultumiri ale clientilor fata de companiile de comunicare.
Pe frontul agentiilor, situatia se vede diferit. Multi dintre clienti nu stiu ce vor. Cer rezultate “ieri”, isi schimba campaniile din mers si considera ca pentru fee-uri infime intrega echipa a agentiei trebuie sa le stea la dispozitie, fara sa spuna vreodata “Multumesc”.
Cu totii stim ca realitatea este la mijloc. Ca la fel de vinovati sunt atat agentiile cat si clientii. Campaniile slabe impuse de fee-uriile infime, tratamentul unilateral din relatie si lipsa unei viziuni pe termen lung au dus la scaderea respectului clientilor fata de agentii iar anii nebuni de criza au dus la o devalorizare a industrie de PR.
Numarul mic al campaniilor care sa arate adevarata putere a PR-ului si a specialistilor care sa promoveze prin actiuni concrete industria au determinat o adevarata lupta intre agentiile care de ani buni se intrec in titulaturi pe nise si segmente.
Relatiile slabe si de scurta durata dintre client si agentiile mari au dus la o colaborare de forma si au lasat loc, mult loc de desfasurare agentiilor mici care s-au dovedit a fi mai creative si mai agile. Mai mult, fee-urile mici pentru agentiile mari sunt confortabile pentru acestea din urma si le-au “ajutat” sa-si faca loc la clientii mari, alaturi de inca una-doua agentii.
Si uite asa, intr-o piata in care agentiile mari se bat pentru notorietate si nu pe valoare, in care agentiile vechi se lupta pentru valoare, dar nu mai sunt in pas cu cerintele clientului, avem un nou segment – cel al agentiilor mici care au reusit sa aiba in ultimii ani cifre de afaceri interesante si clienti mari in portofoliu si care vin din urma cu multa, foarte multa dorinta de afirmare.
Ca niciodata pana acum, se vede un curent de schimbare in piata de PR. Nu este unul care sa prevesteasca o perioada de aur a PR-ului. Este unul de reasezare si de lupta intre agentiile noi, care vor sa demonstreze, si cele consacrate, care se lupta pentru a-si proteja locul. Iar marea noutatea este ca s-a schimbat clientul. Nu, nu a evoluat, doar s-a schimbat. Departamentele de marketing si comunicare sunt majoritatea noi. Prea putini dintre specialistii consacrati mai lucreaza in prezent in domeniu.
Ce e de facut? Agentiile au nevoie mai mult ca oricand sa-si demonstreze valoarea. Sa faca PR bun companiei angajatoare, avand in plan campanii vizibil valoroase si o strategie clara. Si trebuie sa invete sa se promoveze inteligent. Cele care vor reusi sa-l determine pe client sa mearga pe mana lor, vor castiga. Sunt deja in piata cateva agentii care au prins secretul, dar putine, si este mult loc pentru cei care-si iubesc meseria si vor sa arate ca pot face PR de calitate, cu rezultate excelente.
Foto© Aarstudio | Dreamstime.com