E greu cand esti mic sa ridici capul in fata clientului. Simti ca n-ai voce. Si te lupti zi si noapte sa gasesti solutii sa-l multumesti.
E greu sa te gandesti ca poti sa renunti si tu la el, pentru ca te gandesti ca banii tai vin de la client si ca depinzi de ei. Ai invatat ani si ani ca diferenta o faci tu si serviciile tale, dar e tot mai greu sa vezi ca, indiferent ce faci, munca ta nu este apreciata. Ca dorinta ta de a face imposibilul posibil si proactivitatea nu iti sunt apreciate.
E greu sa vezi ca nu toti clientii sunt corecti si ca iau decizii care te lasa cu gura cascata si cand vine vorba de bugete, si cand vine vorba de idei sau produse. Dar asa e viata, clientul alege. El e stapanul.
Doar ca el e stapanul atat timp cat poti sa rezisti. Pentru ca, desi e greu, desi esti invatat sa depinzi de el, vine o zi cand nu mai poti juca cum canta. O zi in care iti dai seama ca, indiferent ce ai face, nu vei obtine un pret corect pentru ce faci. Si nu vei fi niciodata unul dintre colaboratorii pe care ii trateaza corect. Nu mai vorbim de respect.
Si mai vine o zi, cea in care iti dai seama ca, de fapt, nu traiesti din acei bani, din acel contract! Acea frumoasa zi in care iti dai seama ca poti sa traiesti si fara acel client. Si culmea, chiar mai bine. Cu mult mai putin stres si cu alti clienti si colaboratori care sunt de inteles si “normali”, alaturi de care poti sa respiri si poti sa inovezi.
In acea zi poti sa spui convins si linistit: “Draga clientule, du-te, te rog la concurenta mea!”. Fara sa te gandesti ce va crede despre tine. Fara sa stai zile si nopti intregi inainte sa iei aceasta decizie. Fara sa crezi ca dai faliment!
Nu doar clientii aleg. Toti alegem. Trebuie sa avem puterea s-o facem. Si, ceea ce ei uita, multi dintre angajatii “periculosi” de la client maine s-ar putea sa lucreze in alte companii. Roata se invarte, si multi dintre ei vor lucra Pentru un client! Asa ca nu-i lasa sa-ti faca viata un calvar. Nu merita! Va spune asta o antreprenoare din transee!
Foto © Dmytro Konstantynov | Dreamstime.com