marta usurelu

Arta de a oferi feedback

dreamstime_s_31556400 (1)

Nu stim sa primim si sa oferim feedback, ca popor. Avem tendinta sa anihilam mesajul cu pareri si convingeri precum “are ceva cu mine!”. Totul este luat personal: “daca a zis ceva de comportamentul meu, e clar, are ceva cu mine” sau “daca vorbim de valori, sigur are ceva cu mine”.

M-am gandit la reactiile pe care le avem cand primim sau oferim feedback si am descoperit un intreg capitol dedicat feedback-ului in cartea lui Dorin Bodea, Senior Consultant and General Manager la Result Development, “Romanii, un viitor previzibil”. Dorin scrie ca feedbackul se practica mult in occident iar, la noi, in companiile mutinationale.

“Companiile practica feedback-ul de tip american, denumit si feedback sandvis. Incepe cu partile pozitive, se face apoi critica si se incheie cu un mesaj pozitiv. Acest tip de feedback nu functioneaza la noi. Omul care primeste un feedback sandvis este confuz, nu intelege mesajul. Ideal este ca, in cazul in care vrei sa oferi feedback, sa existe sau sa instaurezi un sistem de feedback cu principii. Dar, si mai important, pentru ca feedback-ul sa fie luat in seama, trebuie ca mesajul sa fie in proportie de 70-80% pozitiv si 20-25% negativ!”

De aceea, cand vrei sa oferi sau sa primesti feedback, trebuie sa te obisnuiesti sa oferi atentie si aprecieri in viata de zi cu zi. In acest mod, pornind de la un simplu “Multumesc” sau “Bravo pentru ce ai facut!” sau chiar mergand pana la a trimite un bilet de apreciere, in momentul in care vei oferi un feedback, mesajul va fi mai usor de primit si acceptat.

Ca sa fie si mai complicat, felul in care primim feedback-ul este complex in special pentru ca este vorba de asteptari si de faptul ca nu stii niciodata care sunt asteptarile celui caruia ii oferi un feedback.

De ce? Pentru ca nu sunt asteptari concrete. Mai exact, in cazul unui top, se stie, toti vor punctaj maxim. Multi inteleg ca nu sunt sau nu pot ocupa locul intai si nu se supara daca ocupa locul doi sau trei pe podium. Intri insa in dificultate si mai ales in conflict daca pe un loc mai bun se situeaza un concurent, cineva care nu este agreat de ocupantul locului imediat urmator. Drept urmare, in functie de asteptari si preferinte, nu stii niciodata daca la momentul in care vei oferi feedback oamenii vor primi mesajul constructiv sau nu.

Lauda si mustrarea

Despre tehnici si tipuri de feedback: principial, comportamental si tehnic, va invit sa cititi in cartea lui Dorin. Mi-au mai atras insa atentia doua reguli simple, legate de lauda si mustrare. Ambele trebuie oferite in momentul potrivit. Lauda se recomanda s-o faci in public si pe loc, imediat cand cineva a facut ceva menit sa fie evidentiat. Mustrarea trebuie facuta in particular, pentru ca exista riscul ca omul sa o ia personal.

Cine spune asadar ca feedbackul este ceva usor, se inseala! Dar nici nu cred c-ar trebui sa transformam un exercitiu ca feedback-ul intr-un scop in sine pe meleagurile noastre. Vom pierde inca alti multi ani pana vom ajuge la un nivel de baza de comunicare occidental, doar din cauza incapatanarii si orgoliilor.

Foto© Wavebreakmedia Ltd | Dreamstime.com

Comentează

Share article:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email