De peste zece ani imi petrec ziua de nastere alaturi de colegii din redactie si, inevitabil, vorbim despre locuri in care ne-ar placea sa mergem. Asa a aparut in discutie Venezuela. Sau, cum a spus Gabriel Barliga, Biz Venezuela – o editie speciala pe care s-o realizam in Venezuela!
Am ras, am comentat cate ceva cu totii si am trecut la alt subiect. Era 1 decembrie 2010, anul in care criza se simtea din ce in ce mai puternic, iar analistii romani se duelau la propriu in prognoze despre euro si despre cum vine sau nu criza si la noi.
Am avut a doua zi o intalnire cu un bancher care spunea ca nu stie ce economist sa mai creada. Mi s-a intiparit si mai mult atunci ideea ca singura solutie, pentru noi, ca jurnalisti, era sa cautam informatia direct la sursa. La Bruxelles, locul in care se stabileau atat cursul euro, cat si starea Europei, in acel moment. Asa ca, la sedinta din ziua urmatoare, am anuntat ca amanam Biz Venezuela si ca in ianuarie plecam la Bruxelles pentru prima editie a unei reviste realizate integral peste hotare!
Atitudinea colegilor a fost neasteptat de frumoasa. Entuziasmul lor m-a incantat! Ne-am mobilizat si am inceput sa cautam interlocutorii pe care doream sa-i intalnim. N-am stat la fel de bine la nivelul bugetului de care aveam nevoie pentru deplasare. Oamenii de marketing din companii si cei din agentiile de media nu intelegeau conceptul si nu doreau sa sustina proiectul. Mai mult, agentia de turism care s-a oferit sa ne sprijine cu cazarea ne-a anuntat, cu 2 saptamani inainte de calatoria la Bruxelles, ca nu ne mai sustine.
Aveam stabilite in jur de 30 de interviuri si deodata totul parea sa se destrame. “Este o idee inainte de vreme”, mi-a spus o colega. “Sa facem interviurile pe email”, a adaugat cineva. Simteam cum totul se destrama, dar n-am lasat ideea sa moara. N-am putut.
Am sunat la o agentie de turism, la o fata cu care mai vorbisem o singura data. I-am spus ca am nevoie de ajutor. Ca-mi trebuie 8 camere, peste 2 saptamani, la Bruxelles. “Caut si revin”, mi-a spus.
Raspunsul a fost exact ce asteptam. Peste 2 ore ne-a anuntat ca a gasit un aparthotel in centrul orasului, unde cazarea pentru 8 camere, timp de 6 nopti, costa 1.800 de euro! Am luat in aceeasi zi si biletele, de la Blue Air, si pana la finalul zilei plecarea era setata!
A fost sa fie! Desi puteam sa ratam plecarea, am inteles ca totul tine de atitudine. Ca atunci cand nu predai armele, imposibilul devine posibil. Privind in urma, stiu acum ca inainte sa renunt am mai incercat o data. Am facut calcule peste calcule, am cautat o solutie si am gasit-o!
Aceasta atitudine i-a insufletit pe cei din jur, iar rezultatele n-au intarziat sa apara. Am avut 54 de interviuri la Bruxelles si am realizat o editie speciala care a facut ocolul marilor birouri din tara, dar in special una in care nicio predictie a economistilor belgieni nu s-a dovedit falsa.
Am reusit sa intalnim cativa dintre cei mai puternici economisti europeni si oameni de lobby, dar cea mai mare satisfactie a fost ca, pentru initiativa noastra, am primit o scrisoare de felicitare chiar de la regele Belgiei!
BizBruxelles a devenit prima editie dintre cele pe care le-am realizat integral peste hotare. A urmat, anul urmator, BizLondra, apoi BizSUA cu New York City si Silicon Valley, am facut apoi BizGermania, BizSingapore si, anul acesta, BizAustria. Iar in ianuarie 2017 plecam in Paris pentru BizFranta!
Aceste editii sunt unele dintre cele mai puternice proiecte pe care le-am realizat, dar sunt si cele care ne-au adus recunoasterea colegilor din presa internationala.
Mai mult, coperta Biz Singapore, desenata de echipa Brandient, a primit, in premiera pentru Romania, cel mai important premiu pentru design din lume, Red Dot Design Award!
Pare uimitor? Este! Asa cum este uimitor ca totul a pornit de la atitudinea de a nu renunta. De la incapatanarea de a arata ca se poate. Iar atitudinea, se stie, vine in fiecare zi din detalii. Din ceva mic, care ne ajuta sa ne incarcam cu incredere si ne ofera acel tonus perfect, care se vede si pe care-l transmitem pur si simplu mai departe.