marta usurelu

Creativitatea, aurul crizei

untitled

Ne place sa ne consideram creativi. Afirmam cu tarie ca facem cele mai cool lucruri, dar realitatea, trista realitate, ne contrazice de multe ori. In nebunia de zi cu zi, cei intr-adevar creativi stralucesc. Ii vezi chiar si daca nu tii neaparat sa-i observi. Si auzi discutii si aprecieri despre ei.

Am intalnit multi dintre oamenii care au reusit in ultimii ani performante prin strategii out of the box, concretizate in campanii sclipitoare, sau care si-au construit imaginea avand in spate un tipar creativ. Nu sunt mai inalti. Nici mai inteligenti. Sunt doar neobositi. Optimisti si mereu aflati in cautarea unei idei, gata de actiune cand toti ceilalti asteapta sa se intample ceva. Acel ceva care va veni si ii va salva, la fel ca bunicilor nostri, care i-au tot asteptat pe americani.

In exercitiul de colaborare cu departamentele de marketing si comunicare intalnim deseori si echipe care vor sa faca ceva, dar nu stiu ce. Nu au propuneri si, din pacate, renunta. In loc sa caute idei, aleg sa nu faca nimic. Mai mult, devin avocatul lui “Oricum nu conteaza” sau “Nu o sa observe nimeni”. Si iti reproseza si tie, colaboratorul plin de energie si entuziasm, ca te lupti cu morile de vant.

Ai nevoie, e drept, de multa incredere in tine si in ceea ce faci. De puterea de a nu renunta cand esti tras inapoi. Pentru acesti oameni, pentru cei care merg contra curentului si arata ca se poate, am cea mai mare admiratie. Nu doar fiindca nu au renuntat. Ci pentru ca nu s-au lasat mai ales cand ceilalti, mult mai buni dar care nu fac nimic, au comentat rezultatele apreciind ca “Oricum nu conteaza” sau ca “Eu as fi facut mai bine”. Realitatea, tot cruda realitate, arata si azi cine stie doar sa vorbeasca si cine face.

Stiu ca nu sunt singura care crede ca nu va veni nimeni sa ne ajute. Nici singura care a ajuns la concluzia ca de noi depinde sa facem ceva. Si salut cu mare bucurie oamenii care au renuntat sa astepte vremuri mai bune si decid sa actioneze. Sa inainteze chiar si in aceste zile de disperare. Nu este nici prima si nici ultima criza. Este o etapa grea, care ne seaca si ne imbatraneste, din pacate, dar pe care trebuie sa o trecem cat mai inteligent. Iar creativitatea ne ajuta sa compensam cat de bine putem lipsa bugetelor si a resurselor. Companiile care se bucura de avantajul de a avea oameni creativi in echipa sunt castigatoare. Actiunile lor se vad. Evidentiaza demersul companiei si fac consumatorii si publicul sa-i aprecieze.

Totul devine astfel o lupta, cu tine, cu concurentii, cu publicul. Si in fiecare zi trebuie sa arati ca esti bun, mai bun, neobosit. “Echipa de top manageri” din imagine este genul de idee pe care, cand am anuntat-o, am avut, ca de obicei, incurajarile celebre: “O poza de grup? Nu o sa accepte niciun top manager sa vina la o poza de grup!” sau “Sa se imbrace in echipament de fotbal? Nici gand!”. Dar, iata, s-a putut. Si a aratat cat de important este sa nu renunti la o idee buna. Si a mai aratat ceva: ca top managerii inteleg de multe ori creativitatea mult mai bine decat echipele bineintentionate din jurul lor.

Si inca ceva. Cand am facut aceasta sedinta foto eram exact in fata echipei de top manageri inconjurata de 17 oameni de la agentiile de PR, de la departamentele de comunicare interna din companii, care i-au insotit la poza pe protagonistii de pe coperta. Toti erau incordati: “Sa nu dureze mult poza. In 10 minute trebuie sa plecam!”. Imi amintesc cu drag ca, dupa sedinta foto care a durat mai bine de 50 de minute, spre uimirea totala a echipelor care ii insoteau, managerii au jucat fotbal. Un pic, de incalzire la inceput. Si apoi “pe bune”.

Ca de fiecare data, dupa o astfel de experienta, nu trag decat o concluzie. Nu te gandi ca este imposibil. Incearca! Vei fi surprins.

O coperta Biz. In imaginea, realizata in luna mai, 2010, sunt: Lorand Szarvadi – Domo, Marco Kind – Vodafone, Florentin Tuca – Tuca Zbarcea si Asociatii, Grant McKenzie – Ursus Breweries, Mihai Rohan – Carpatcement, Bogdan Spuza – UniCredit Tiriac Bank, Cristian Ustinescu – DTZ Echinox, Dusan Wilms – Metro, Theodor Cimpoesu – Kaspersky Lab, Calin Tatomir – Microsoft si Felix Tataru – GMP.

Comentează

Share article:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email