marta usurelu

Despre respect la evenimente

poza cluj

Zambesc deseori cand aud ca cineva care a participat la un eveniment spune ca n-a aflat nimic nou. Ca stia deja tot ce s-a vorbit, fiind expert si priceput in toate. Aud comentarii de la oameni care nu au pregatire in domeniile despre care isi dau cu parerea, dar se considera mult peste cei despre care vorbesc.

Mi-am propus sa penalizez acest comportament prezentand de fiecare data argumente si pareri avizate. Incerc sa descopar daca in spatele comentariului este fie cineva care are mare dreptate si vrea sa participe in discutie, fie vrea doar sa-si demonstreze superioritatea, minimizand orice idee.

Am adunat de la evenimente o serie de idei atat in ceea ce-i priveste pe organizatori, vorbitori, dar si despre public. Nimic nu este doar in alb si negru, dar, daca vrem sa vorbim despre profesionalizare si dorim sa vedem o evolutie in acest domeniu, este momentul sa-i tratam cu respect sau sa-i penalizam pe cei care merita.

Organizatorii
Asistam de ani buni la o inflatie de evenimente, in ideea ca ar fi una dintre caile usoare si rapide de a face si incasa bani. General vorbind, organizatorii au o idee sau un sponsor si fac evenimente. Cu sau fara un concept, cu sau fara o strategie.
Desi sunt o serie de organizatori si evenimente cu traditie in piata, multitudinea de experiente proaste determina punerea la gramada a tuturor si alimenteaza un dezinteres general fata de aceste proiecte, transformand jobul organizatorilor de evenimente cu adevarat profesionisti intr-unul extrem de dificil.

Speakerii
Din pacate sunt putini vorbitorii, personalitati sau specialisti, care stiu sa construiasca un discurs si care au priza la public. Care se pregatesc si vin in fata participantilor aducand idei noi si punand audienta pe ganduri. Sunt multi cei indragostiti de vorbitul in public, care au prins experienta si se considera buni. Sunt cei care de multe ori se autoinvita, dar care nu depasesc un nivel mediu ca vorbitori. Cel mai trist este ca nu se pregatesc si nici nu doresc sa evolueze, fiind multumiti de prestatia pe care o au si porniti sa transmita un mesaj pe care il considera de necombatut.

Mai sunt cei care se tem de vorbitul in public si se vede clar ca nu-si gasesc locul pe scena. Si cei trimisi din partea companiilor, care sunt deseori si sponsori, pentru care singurul scop este sa bifeze o prezentare. Vorbesc facand corporatiei pe care o reprezinta un deserviciu prin recitarea unui profil de companie lipsit de orice urma de interes pentru sala, si fara sa observe ca sunt de prea multe ori total pe langa interesele publicului. Ei sunt cei care au cele mai mari asteptari de la public, uitand ca de speaker si de subiect depinde in cea mai mare proportie ca la sfarsitul prezentarii sa adune reactii, contacte sau sa ramana memorabil in mintea oamenilor.

Publicul
In fata numarului mare de evenimente, bune si mai putin bune, mare parte a publicului si-a pierdut interesul de a vrea sa afle ceva nou, de a invata. Nu mai participa activ la workshopurile interactive, desi le solicita vehement, sustinand nevoia de ceva nisat si aplicat.
Oamenii vin la evenimente pentru a fi vazuti. Sau pentru a pleca motivat de la birou. Nu fac sau nu vor sa faca networking si nu-i intreaba pe invitati altceva decat ceea ce acestia au spus in prezentare, nici in timpul evenimentului, nici in pauza. Apreciaza mai mult personalitatea speakerilor decat continutul prezentarii. Si, in cazul in care sunt infomatii puternice, noi, le comenteaza dar recunosc faptul ca foarte rar le pun in practica. Nu se sfiesc sa raspunda la telefon sau sa iasa din conferinta in orice moment au o nevoie, indiferent de cine este pe scena. Uita esentialul pentru care au facut un efort de a veni si plati pentru a fi acolo: sa afle ceva nou, sa vada anumite idei, o alta perspectiva. Sa intalneasca oameni care ii pot indruma sau oferi o idee.

Ar fi un bun experiment sa-i auzim pe cei care comenteaza verbal sau in scris cum argumenteaza pertinent un punct de vedere. Sau realizand si sustinand o prezentare in public. Mi-i inchipui pe scena, raspunzand calm si cu eleganta tuturor intrebarilor, inclusiv celor redundante, care denota lipsa de atentie in timpul evenimentului.

Cred ca ar trebui sa gandim putin inainte sa catalogam pe cineva si sa-i tratam cu respectul cuvenit pe cei care au curaj sa actioneze, fie ca organizeaza un eveniment sau sustin prezentari, si mai ales pe cei care vin, manifestandu-si atentia si rupandu-si din timp cateva ore, o zi sau mai mult pentru un eveniment. Si sa nu uitam de feedbackul constructiv, care are exact aceasta menire: sa arate ce n-a fost bine si sa determine regruparea si pregatirea mai buna pentru data viitoare.

6 comentarii

  1. Roxana Farca says:

    Cine ştie să asculte ştie că poate găsi idei chiar şi de la cei ce sunt “inferiori”.
    Cât despre restul ah, da, din păcate e atât de adevărat tot ce spui. Eu una nu înţeleg de ce profesia de blogger îţi permite, sub pretextul că transmiţi în direct, să faci cu totul altceva, tu şi laptopul tău, în timp ce un om încearcă, de pe scenă, să îţi vorbească. Am văzut asta prea des ca să nu ajungă să mă deranjeze foarte tare.

  2. Marta Usurelu says:

    Draga Roxana, eu in acest post m-am referit in general la audienta si cred ca ar trebui sa ne gandim putin inainte sa vorbim sau sa scriem si sa-i tratam cu respectul cuvenit pe cei care merita.

  3. Prima data pe acest blogul si tare-mi place articolul asta!
    Foarte bine construit!
    Dam mai departe! 🙂

  4. Radu Oncescu says:

    De acord cu tine la partea despre speakerii care vin din partea companiilor și participanții care vin la conferință/eveniment doar pentru a răspunde la telefon sau să iasă din sală de
    fiecare dată când au chef.

    Dar trebuia să te legi un pic și de partea de punctualitate la un eveniment. Ca organizator m-ar deranja faptul că ei vin aproape de sfârșitul lui.

  5. Marta Usurelu says:

    :))) sunt multe de spus. Este vorba in esenta de respect.

  6. delia georgescu says:

    acest articol este binevenit si multumim!consider ca organizatorii de orice event public ar trebui sa fie mult mai informati si doritori sa prezinte speakeri cu o charisma la orice gen de public, numai asa vor capta atentia salii. acestia sa iubeasca sa vb in public, e un “must” ! vor transmite mult mai usor ce au de zis. referitor la cei prezenti in sala, totul tine de respectul de sine si implicit de educatia dobandita. deci poate pe viitor un min. de educatie si-n sala de event ca la spectacol:”nu filmati, nu fotografiati, inchideti telefonul!” de ce acolo trebuie si aici nu?!succes in tot ce faceti!

Comentează

Share article:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email