marta usurelu

Regele consumator si brandul povestitor

dreamstime_s_26028313

Consumatorul roman reuseste de multi ani sa surprinda oamenii de marketing, publicitate si de research. Este, asa cum a fost caracterizat de publicitari in urma cu 10-15 ani, un bizon mioritic. Un animal fabulos pe care nu-l cunoaste si pe care nu l-a vazut nimeni!

In fata acestui rege consumator, an de an, am fost martorii unor transformari de marketing, ai luptelor pentru inima si buzunarul consumatorilor. Asa cum excelent le-a enumerat Sorin Psatta, Integrated Communication Director la Graffiti BBDO, la Social Media Snow Camp: daca in urma cu mai bine de zece ani lupta se dadea intre ATL si BTL, a aparut apoi conceptul TTL (Through The Line), un mix de ATL si BTL. A urmat apoi lupta dintre strategi si creativi, peste care a venit trendul tradigital. Mai mult, odata cu reducerea drastica a bugetelor, si comunicarea integrata s-a demodat. Sau, asa cum spun cei mai curajosi din piata, “a murit”!

A aparut comunicarea digitala care, odata cu ideea (gresita) ca online-ul este ieftin, s-a impus ca o” mana cereasca” in piata, asa cum savuros se exprima Sorin Psatta. Dar, cu toate ca exista instrumente de eficienta si de comunicare, cu toate ca entuziasmul a fost “pana la cer” si toata lumea a privit comunicarea digitala ca pe o salvare, rezultatele n-au fost pe masura asteptarilor.
“Fara a nega puterea comunicarii digitale, noul trend in piata in acest moment are in prim plan ideea de continut. Traim era povestilor. A unui Homo Narans, omul sau brandul care povesteste. Acum, in 2013, avem in sfarsit raspunsurile la tot ce voiam sa stim. Doar ca nu stim intrebarile!”, precizeaza Psatta.
Celebrii 4P au devenit de-a lungul timpului 4C si 4A (Awareness, Acceptability, Availability, Affordability), dar acum, in era digitala, s-au transformat in 4E:
Experience
Exchange – schimb, troc
Everyplace – availability devine everyplace, spatiu fizic si virtual. Ex: Amazon este everyplace.
Evangelism – Ex: Apple este evangelism.

Sorin Psatta

Indiferent de mecanismele din spate, un brand este si ramane o promisiune. “Daca inainte se cauta specializare: strategie, creatie, evenimente, toate pentru a promova mai bine brandul” spune Sorin Psatta, “in prezent se revine la generalist. La specialistul care are cunostinte in mai multe zone. Pentru ca nu mai este eficienta impartirea pe departamente!”
© Aleksandr Mansurov | Dreamstime.com

Comentează

Share article:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email