Mai toata lumea viseaza la ziua in care va putea sa devina propriul sau sef. Sa-si faca programul dupa cum vrea si, mai ales, sa faca ce vrea. Doar antreprenorii, cei care indeplinesc toate aceste conditii, stiu ca sa fii propriul sef in afaceri inseamna, de fapt, si mai multa munca.
In orice alta activitate, cu cat evoluezi si inveti mai mult, intelegi cat de importanta este specializarea. Ca detaliile sunt esentiale si iti ofera posibilitatea sa faci diferenta in domeniul tau. Dar, ca antreprenor, constati cu tristete ca trebuie sa le stii si sa le verifici personal pe toate!
Nu este o parere. Si nici nu sunt genul de manager care nu poate sau nu vrea sa delege. Este o stare de fapt. E modalitatea cea mai sigura prin care nu trebuie sa platesti erorile din diferite departamente, cea care te ajuta sa nu mai revii, la cateva luni, si sa verifici sau sa aduci la zi problemele care apar inevitabil si se agraveaza cand nu sunt rezolvate responsabil de catre angajati.
Din nou, asa cum am avut si am angajati si colaboratori exemplari, oameni creativi si responsabili, am lucrat in timp si cu persoane neglijente sau cu furnizori care nu raspund cand ai urgente. Sau care vor sa-ti arate cat sunt de importanti si, pentru o perioada de cateva minute, pana le trimiti OP-ul, iti sisteaza serviciile. Doar pentru a-ti arata cat sunt de importanti.
Ori cu colaboratori care vin personal sa te atentioneze ca, daca nu respecti termenele contractuale, stiu unde te gasesc. Am primit, din partea unei companii de curierat, o astfel de vizita. Chiar a doua zi dupa ce-am semnat contractul. M-a convins pe loc ca nu merita sa colaboram si i-am inlocuit cu o alta companie in cateva zile.
Dar cel mai greu este lucrul cu oamenii din echipa, cei care iti sunt loiali si vor sa ajute, dar care nu se pricep. Aveti astfel de oameni in jur? Sunt cei care in loc sa invete mersul lucrurilor, vin cu scurtaturi inedite, din convingerea ca fac treaba mai simplu si mai usor, dar de fapt ingreuneaza si pericliteaza mecanismul companiei.
Nu inchide ochii cand ai prima senzatie ca ceva nu este bine! Nu te axa pe altceva, ce pare mai urgent in acel moment. Pentru ca tu va trebui sa revii, sa verifici si sa te asiguri ca oamenii si-au facut treaba bine sau vei plati pentru greselile lor.
Si, uite asa, dupa ce ai construit pe o parte, dupa ce ai inovat pe o alta, in loc sa te opresti multumit la un moment dat si sa te bucuri de echilibrul in care ai ajuns, descoperi ca ceva n-a fost facut bine si trebuie sa repari. Sau sa platesti.
Asa ajungi sa nu mai fii la fel de prietenos cu angajatii, sa fii corect si riguros si intelegi mai mult ca oricand ca trebuie sa fii la curent cu tot ce se intampla. Ca trebuie sa stii tot ce este nou, tot ce face concurenta, ca trebuie sa inveti permanent si sa traiesti de fapt pe baricade.
Nu este usor, dar, daca incepi sa vezi fiecare greseala pe care ai facut-o ca pe o lectie, una pe care trebuia s-o inveti, incepi sa intelegi ca asa este cand esti propriul tau sef.
E un proces continuu de invatare, in care esti mereu in alerta, pornit sa verifici si sa repari, sa imbunatatesti si sa eficientizezi. Stiind clar ca nu poti neglija niciun aspect al afacerii tale pentru ca, inevitabil, mai devreme sau mai tarziu, ceva ce nu s-a facut bine te ajunge din urma. Chiar daca e ceva mic, ce pare neimportant, cum erau extinctoarele pentru cluburi. Stiind ca, in final, singurul responsabil esti tu. Doar tu.