Sa pornesti o afacere este greu si cand ai experienta, iar faptul ca nimeni nu te poate pregati pentru antreprenoriat explica succesul cartilor “how to”. Dar nimic nu te invata mai bine decat experienta!
Lectiile pe care le platesti cu sudoare, nervi si frustrari, cu nopti nedormite si ani buni din viata, sunt cele care te contureaza ca antreprenor si te definesc ca om. Iata 20 de lectii de viata si management pe care eu le-am invatat in primii sapte ani de antreprenoriat:
1. Invata sa vorbesti cu oamenii
Este simplu: porneste o conversatie, priveste interlocutorii in ochi si vorbeste din inima. Conteaza mai mult decat crezi. Speech-urile invatate “pe dinafara” si prezentarile PPT nu au niciodata acelasi impact.
2. Nu porni la drum cu “Nu se poate”
Daca tu nu crezi in ce faci n-ai cum sa-i convingi pe cei din jur, iar startul este deja pierdut. Nimic nu se compara cu nebunia de a incerca! Si cea mai frumoasa lectie este sa vezi cum, cand incerci sa faci ceva foarte greu si iti iese, puterea si limitele tale se extind!
3. O problema este doar o problema
Nu este sfarsitul. Are doar nevoie de o rezolvare. Nu o lasa sa te copleseasca. Criza a fost o mare provocare, dar pentru mine si o oportunitate. M-a impins sa reanalizez directia companiei, cheltuielile, veniturile, produsele, clientii si oamenii din echipa. M-a fortat sa iau decizii pe care, intr-o alta conjunctura, nu le-as fi luat.
4. Fii atent la ce se intampla in jur
Spiritul zen si nepasarea nu se potrivesc unui antreprenor. Ideile vin din curiozitate, din spiritul alert al cautarii noului. Din dorinta de a face ceva mai bun si diferit si din incercari neobosite.
5. Evolueaza profesional si personal
Uita de convingerile “conteaza doar personalitatea si inteligenta mea”. In afaceri trebuie sa te prezinti si sa arati prezentabil! Sa fii demodat sau neingrijit nu este un stil, ci arata ca esti neadaptat.
6. Nu-ti distruge viata personala
Nu-ti periclita familia sau relatiile cu cei dragi pentru afacere. Tu continui sa existi si in afara biroului. O fundatie buna acasa te ajuta mai mult decat crezi la birou. Si, oricat de mare ai ajunge, nu merita sa n-ai la cine sa revii acasa.
7. Inspira-ti echipa!
Daca vrei sa ai o echipa puternica, inspira-ti oamenii. Fa tu primul ce vrei de la ei. Arata-le ca se poate.
8. Nu lasa lucrurile neterminate
Niciunul! Fa-ti o obisnuinta din a finaliza tot ce incepi. Daca ai sa accepti taskuri si proiecte neterminate, ele vor deveni normalitate si iti vor transforma viata intr-un calvar.
9. Dream big!
Suna “Made in America”, dar este la fel de real si la noi. Indrazneste sa gandesti mai departe de prima idee. Mai departe de primul pas. Sa vezi lucrurile in ansamblu si sa descoperi cat de mult poti sa faci! Vei fi uimit sa vezi ca iese!
10. Gaseste-ti aria de expertiza
Descopera zona pe care poti fi cel mai bun. Este un avantaj pe care ceilalti nu l-au descoperit sau nu-l pun in practica. Intr-o lume in care toata lumea se pricepe la orice, te vei evidentia cel mai bine fiind cel mai bun intr-un domeniu.
11. Invata sa traiesti cu deciziile tale
Timpul nu poate fi dat inapoi, orice ai face, dar poti sa repari enorm daca vrei! Tine minte.
12. Verifica partea administrativa si contractuala.
Si cand ai cei mai buni oameni, verifica din cand in cand contabilitatea, furnizorii si achizitiile. Nu uita cine-ti sunt clientii principali si intreaba inclusiv de termenele de plata si de contracte. Nimic nu e mai frustrant decat sa mori cu dreptatea in mana si cu un contract prost intocmit in cealalta.
13. Urmareste eficienta!
Oamenii, atat cei din echipa, cat si colaboratorii, au obiceiul sa-si puna alte prioritati sau sa inteleaga altceva dupa o sedinta. Trage o concluzie dupa fiecare intalnire si stabileste ce e de facut de ambele parti!
14. Alege-ti cu grija investitorii si partenerii
Este imperativ s-o faci. Daca simti ca ajutorul lor iti ucide motivatia si spiritul anterprenorial e mai bine sa te desprinzi de ei. Daca, in schimb, gasesti in ei persoane alaturi de care poti construi, nu-i lasa sa-ti scape!
15. Lucreaza cu profesionisti
Angajeaza oamenii de care ai nevoie, nu cei pe care-i placi. Eficienta este esentiala si fara ea nu faci decat sa dai salarii inutile. Inconjoara-te de oameni care cred in ce faci si in aceleasi idei ca tine.
16. Fa-ti branding
Nimic nu-ti deschide mai usor o usa decat renumele pe care-l ai. Niciodata nu e prea tarziu sa incepi. Si mai bine iti construiesti tu un nume, decat s-o faca clientii sau colaboratorii. Traim intr-o lume in care afli informatii despre oricine la un click distanta. Ai curajul sa iesi in fata daca tot ce ai construit este curat, facut din convingerea ca este tot ce poti mai bine. Oamenii asociaza omul cu afacerea si le va fi mai usor sa te caute, sa te cunoasca si sa te recomande.
17. Invata sa delegi
Stiu, ne-am saturat de acest sfat. Corect este: invata sa delegi doar dupa ce-ti construiesti un nucleu de incredere in echipa si nu uita sa verifici indeaproape intreaga activitat
18.Nu lasa o idee buna fara sa incerci s-o realizezi
O sa regreti si o sa-ti para rau, pentru ca intotdeauna apare altcineva care face exact ce te-ai gandit si tu dar n-ai facut!
19. Iesi din zona de confort
“Merge si asa” este cel mai usor, dar nu trebuie sa aiba loc niciodata in ce faci si cum gandesti. Propune-ti sa te feresti de mediocritate!
19. Invata sa spui Nu!
Este greu si pare imposibil la inceput, dar cea mai buna strategie pe care o poti aplica in dezvoltarea afacerii tale este sa-ti alegi proiectele si clientii. Sa stii cand sa spui Nu.
Ziua Micilor Afaceri
Sunt cateva dintre lectiile pe care le-am invatat lovindu-ma de realitate. Mi-ar fi fost de ajutor daca le citeam sau cineva mi le-ar fi impartasit. E drept, cand le inveti in practica nu le mai uiti! Sper sa va ajute si sa va puna pe ganduri. Si, ca de fiecare data va reamintesc, faceti networking!
Nu uitati sa cunoasteti mereu oameni noi, dar cel mai mult sa ascultati. O sa va vina idei si o sa vedeti ca veti gasi solutii pentru situatiile in care sunteti blocati.
O recomadare de eveniment, pentru antreprenori, este Ziua Micilor Afaceri care are loc pe 11 octombrie. Evenimentul este organizat de METRO Cash & Carry si este o platforma pe care micii antreprenori, clienti sau non clienti Metro, se pot inregistra si posta oferte.
Blogul martausurelu.ro sustine campania de comunicare a companiei METRO Cash & Carry cu ocazia aniversarii a 20 de ani de la deschiderea primului magazin in Romania.
Foto © Mailos | Dreamstime.com