Pandemia ne-a facut sa experimentam situatii unice. Unele in care nimeni nu stie ce si cum trebuie facut. Situatia aceasta a aratat insa ceea ce stiam deja: companiile si oamenii care indrazneau sa faca proiecte si campanii puternice au facut si acum. Celelalte, majoritatea, au oprit complet comunicarea si planurile de marketing si si-au propus sa-si reia activitatea cand lucrurile se reintorc la… normal.
Acesta este motivul pentru care s-au vazut clar si cu ochiul liber companiile care au avut initiative si au indraznit sa faca proiecte. Asa fac liderii si asa reusesc sa apara, in special in situatii de criza, oamenii si companiile care isi construiesc un profil puternic si pe care ii admiram.
La polul opus, cele mai multe companii tin in continuare piciorul pe acceleratie, oprind toate proiectele sau reziliind contractele si proiectele deja demarate. In apararea tuturor, da, nimeni nu stie ce trebuie sa faca! Nu exista un plan, o lista “to do” asa cum isi doresc multi. Astazi fiecare stabileste si face ce considera ca trebuie facut.
Tot cu ochiul liber se vad acum si managerii si directorii de marketing care doar ocupa aceasta pozitie. Doar stim, 75% dintre directorii de marketing sunt oameni promovati intern din companie, multi dintre ei neavand studii in domeniu sau pregatire si experienta. Multi tin cu dintii de scaun si isi iubesc functia de pe cartea de vizita.
Asa cum ne plangem mareu ca lucrurile se misca greu in societatea romaneasca, si am tot vorbit de electorat zilele trecute, ca nu voteaza si este inert, la fel se intampla si in marcom. Nici acum, in perioda fierbinte in care se stabilesc bugetele pentru 2021, cei mai multi manageri aleg sa nu faca nimic. Gresec, aleg – da fapt – de frica, sa nu stabileasca strategia pentru anul urmator si prefera sa piarda bugete, sperand ca la anul o sa fie mai bine.
Va fi mai bine anul viitor? Nu, din contra, anul viitor se va simti cu adevarat criza. Iar cei care nu au o strategie si care nu planifica de acum 2021 o sa piarda si mai mult.
Ce pot face directorii de marketing? Sa regandeasca promotiile si produsele, sa regandeasca si sa implice echipele si furnizorii pentru a se pregati pentru un an de criza. Sa ia decizii! Altfel, traind doar cu speranta si asteptand in baiata vantului, poate unii vor avea norocul sa ajunga la mal, dar cei mai multi nu o vor face.
Tocmai de aceea salut si sustin oamenii care au o strategie, care au idei si curajul sa nu se opreasca. Care incerca sa gasesca solutii si vin mereu cu proiecte noi, pentru ca nimic nu s-a oprit in loc. Viata noastra merge inainte, desi cu totii avem pietre mari, de moara, legate de picioare.
Foto © Cacaroot | Dreamstime.com