marta usurelu

Cum a renascut Regent Street

Regent Street

Aceasta este povestea unei strazi din Londra revigorata si adusa in secolul XXI prin investitii de peste un miliard de lire sterline, fara a neglija, insa, traditia britanica. Bun venit pe Regent Street!

Ne aflam pe Regent Street, nu departe de Piccadilly Circus, unde s-a deschis cel mai mare magazin Burberry din lume. Amenajat intr-un fost cinematograf de catre un designer prestigios, magazinul pastreaza si expune orga la care se cantau melodiile ce acompaniau filmele mute in anii ’20. Totul este normal, doar suntem acasa la celebrul brand de fashion!

Aceasta impletire de traditie si modernitate este tipica pentru Regent Street, care a renascut din cenusa in ultimii zece ani, atragand mai ales retaileri internationali si transformand strada intr-un paradis al cumparaturilor, care acum lupta cel putin de la egal la egal cu Bond Street si Oxford Street.

Dar nu este o intamplare. Regent Street este detinuta de The Crown Estate, o entitate ce apartine de facto Reginei, dar este administrata de guvernul britanic. The Crown Estate detine numeroase proprietati in Marea Britanie, evaluate la peste 7 miliarde de lire, printre acestea numarandu-se cladiri si spatii comerciale, dar si parcuri, paduri si terenuri agricole.
“Am inceput planul de 20 de ani pentru revigorarea Regent Street acum zece ani. Suntem la jumatatea planului si deja am transformat zona intr-o destinatie internationala pentru comercianti importanti si intr-o zona premium pentru afaceri”, spune Bob Dawson, Head of Regent Street Asset Management.

Printre primii retaileri de prestigiu atrasi pe Regent Street s-a numarat Apple, care are un magazin urias deschis intr-o fosta biserica. De altfel, retailerii care vor sa vina pe Regent Street trec printr-un proces atent de selectie, trebuind sa indeplineasca cerinte specifice privind calitatea, traditia, stilul si succesul in afaceri. Oficialii de la The Crown Estate considera ca succesul chiriasilor atrage alti chiriasi de succes, sporind vizibilitatea Regent Street.

Astazi, pe aceasta strada lunga de 2 km sunt 600 de chiriasi – magazine, restaurante, birouri si rezidenti. Peste 10.000 de persoane lucreaza aici, iar Regent Street este vizitata anual de peste 7,5 milioane de turisti. Printre brandurile internationale prezente, pe langa Apple si Burberry, se numara Banana Republic, Esprit, Nike, H&M, Jaeger, Anthropologie, Omega, Aquascutum sau Ted Baker.

“Vrem sa asiguram conditii pentru magazine internationale mari. Le oferim spatii adaptate secolului XXI, care sa le ofere retailerilor posibilitatea de a expune gama lor completa de produse”, mai spune Bob Dawson. In plus, au fost create doua zone pietonale unde sunt grupate restaurante care mai ales ofera o oaza perfecta pentru turistii epuizati de sesiunile intensive de shopping.

Povestea revigorarii Regent Street este cu atat mai interesanta cu cat The Crown Estate nu poate, conform legii, sa ia imprumuturi bancare. In schimb, poate sa finanteze proiecte in parteneriat cu alte entitati si companii. Dar finantarea planului de 20 de ani a fost realizata in principal din rezervele proprii de capital, ceea ce s-a dovedit pana la urma a fi un avantaj, intrucat a permis continuarea investitiilor si in timpul crizei. Programul de revigorare si dezvoltare a Regent Street are un buget total de circa un miliard de lire sterline. Desi face profit din activitatile pe care le desfasoara, The Crown Estate nu este o entitate comerciala, asa ca surplusul este virat in intregime Trezoreriei britanice, deci toate beneficiile merg la stat.

Traditia reinventata pe St James’s

Povestea de succes de pe Regent Street este replicata de The Crown Estate la o alta strada cunoscuta din Londra, St James’s. Aici, provocarea este de alta factura, avand in vedere ca strada gazduieste in principal comercianti cu traditie, iar spatiile comerciale sunt de dimensiuni reduse. Este raiul magazinelor “Bespoke”, adica al celor care ofera produse personalizate, realizate la comanda.
Intr-o dupa-amiaza rece, dar insorita, am vizitat zona, care ar putea oricand servi ca decor pentru un film cu Sherlock Holmes. Dar, in mod interesant, nu detectivul din Baker Street este legat de acest loc, ci spionul britanic prin excelenta James Bond. Cel putin doua magazine din zona, ambele pe Jermyn Street, au legatura cu celebrul agent al Majestatii Sale. Magazinul de parfumuri Floris, care produce propriile esente si va poate oferi parfumuri personalizate, era printre preferatele lui Ian Fleming, autorul romanelor care au stat la baza seriei de filme. Magazinul este condus de cinci generatii de aceeasi familie si va lansa un parfum special cu ocazia aniversarii a 50 de ani de filme cu agentul 007.

Mai jos pe Jermyn Street, am vizitat magazinul de unde ultimii doi James Bond si-au cumparat cravatele folosite in film. Dar Turnbull & Asser, care face camasi si cravate la comanda, se lauda si cu clienti mai prestigiosi, printre acestia numarandu-se legendarul premier britanic Winston Churchill (ale carui tipare sunt inramate pe un perete) sau presedintele american Ronald Reagan. Un perete intreg cu poze de vedete si demnitari internationali atesta prestigiul magazinului. Dar si mai interesant este faptul ca oricine isi poate comanda aici camasi, iar pretul este in jur de 200 de lire pe bucata, deloc mare avand in vedere ca fiecare este facuta pe masura si realizata manual in Marea Britanie, nu undeva in China, alaturi de alte cateva sute de mii. Se realizeaza seturi de cate 6 camasi, mansetele si gulerele pot fi inlocuite la cerere daca se uzeaza, iar atelierul lucreaza cu materiale cu imprimeuri unice, pe care nu le veti gasi in alte magazine.

Fiind aproape de Parlament, zona este preferata si de celebrele cluburi englezesti, odinioara domeniul exclusiv al barbatilor. Astazi, cluburile sunt mult mai deschise, acceptand fara probleme femei si incercand sa gaseasca modalitati de a impleti progresele contemporane cu istoria pentru a putea supravietui. Lupta dintre traditie si modernitate pare, de altfel, definitorie pentru capitala britanica. Si de castigat are intotdeauna clientul, fie el londonez sau turist.

Acest text este scris de Gabriel Barliga, redactor sef adjunct revista Biz. Multumesc, Gaboss!:)

Comentează

Share article:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email