marta usurelu

Cum ajungi un Top Social Brand

Pentru un cunoscatori, Top Social Brands este o radiografie a prezentei companiilor in acest domeniu. O listare a marcilor care in anul respectiv folosesc cel mai eficient social media.

Pentru cine nu cunoaste domeniul, sunt unul dintre primii jurnalisti care au scris despre social media in Romania, atunci cand nici jurnalistii si nici companiile nu considerau ca va fi vreodata importanta. De 12 ani, impreuna cu colegii de la Biz, analizam an de an acest domeniu. Mai mult, de 10 ani realizam Top Social Brands, clasamentul celor mai puternice branduri in social media din Romania.

Potentialul este si inca ramane unul enorm. Putine branduri dintre cele romanesti sau prezente in Romania folosesc social media eficient si la adevaratul potential. Majoritatea au proiecte punctuale sau prezenta pe Facebook si inca unul-doua canale, pentru ca social media e la moda!

Din top 75 de branduri prezente in Top Social Brands, doar prima jumatate foloseste acest domeniu sustinut si integreaza coerent social media cu planul de marketing sau realizeaza proiecte de anvergura, multe dintre ele incredibile in urma cu cativa ani. Restul inca descopera aceasta puternica zona de comunicare.

Campioanele editiei din 2018 sunt Samsung, brandul care de ani buni a conceput special pentru social media o strategie care vizeaza influencerii si a reusit sa adune in jurul sau cei mai puternici influenceri pe tot ce inseamna tehnologie, fotografie, arta, fashion, design si alte zone apropiate de brand.

Coca-Cola a implementat Next Big Vlogger, un eveniment care a revolutionat tot ce insemana proiecte speciale in aceasta zona. Avon a construit o comunitate impresionanta in Avon Space, iar Lidl este un exemplu de brand care a reusit sa surprinda si sa creasca constant prin comunicare creativa in social media, excelent adaptata specificului acesteia.

Cum sa ajungi in Top Social Brands

Samsung, Coca-Cola, Avon, Lidl, Vodafone, Banca Transilvania, KFC, Telekom, McDonals’s si Orange sunt doar cateva exemple care arata cat de mare este impactul acestui mod de comunicare pentru un brand. Dar care sunt pasii necesari pentru a ajunge un Top Social Brand?

Faci social media
Multe companii care au pagina de Facebook, blog si eventual Instagram sau care au facut o campanie punctuala cu bloggeri considera ca fac social media. Este insa doar un minim de prezenta. Numai aceste actiuni nu te transforma intr-un lider in domeniu. A face relevant si eficient social media inseamna sa gandesti integrat intregul plan de marketing si comunicare si sa faci proiecte dedicate. Proiecte care sa-ti aduca recunoastere in domeniul tau, iar consumatorul sa vorbeasca despre ele.

Te inscrii
In fiecare an, timp de doua luni, din martie pana la sfarsitul lunii aprilie echipa Biz deschide inscrierile pentru branduri. Companiile sau agentiile companiilor se inscriu si completeaza un chestionar pentru ca brandul sa fie luat in calcul cand se realizeaza Top Social Brands.

Ai rezultate in online
Pe langa toate campaniile si proiectele brandului din ultimul an, in realizarea topului sunt luate in calcul viewership-ul si aparitiile acestuia in online, monitorizate de Zelist Monitor, compania care masoara prezenta si impactul brandurilor in online.

Cum se puncteaza brandurile
Dupa analiza chestionarelor completate de catre companiile care se inscriu, fiecare brand primeste un punctaj pentru activitatile desfasurate. Topul final rezulta din ponderarea punctajul Biz, oferit pe baza chestionarelor, cu punctajul Zelist pentru fiecare brand.

Recomandari importante pentru brand manageri

Verifica daca te-ai inscris
In cei 10 ani de cand realizam topul am intalnit multe cazuri in care compania crede ca brandul este inscris de agentie. Agentia considera ca omul de social media de la companie a inscris brandul si, de multe ori, pana la inchiderea inscrierilor, nimeni nu inscrie brandul si nu competeaza chestionarul.

Verifica cine te-a inscris
Omul de social media sau din agentie poate completa bine sau mai putin bine chestionarul. In functie de cat este de dedicat si interesat. Daca nu parcurge pana la sfarsit chestionarul, pentru a bifa canalele si activitatile avute, sau nu trece toate proiectele, atunci punctajul are de suferit.

Cunoaste-ti domeniul
Vezi care sunt brandurile concurente din domeniul tau. Cauta sa fii la curent cu ce fac sau au facut, pentru a sti daca te poti compara cu ele sau nu. Fa-ti strategia tinand cont si de punctele forte ale concurentei.

Pentru mai multe detalii despre Top Social Brands in Romania, va invit sa vedeti topul complet al celor mai puternice branduri in social media din acest an, metodologia, cat si detalii despre editia din acest an a studiului.

Foto © Dragonimages | Dreamstime.com

Comentează

Share article:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email