Astazi toata lumea se pricepe la PR. Asa afirma, cel putin. Aproape toate companiile si freelancerii au in oferta acest serviciu. Si, mai des ca oricand, in ultimii ani nu s-a vorbit decat despre ce face rau PR-ul.
Despre ce face exact PR-ul, ce trebuie sa faca o companie si care sunt ingredientele unei campanii excelente de PR sunt subiecte care s-au abordat mai rar. Sau deloc.
A fost mai simplu si mai usor, atat pentru clienti dar si pentru presa si bloggeri, sa se vorbeasca despre ce este rau. Despre partile slabe din domeniu, ritmul incredibil in care oamenii din PR isi schimba agentia si despre greselile de comunicare din ultmii ani.
La randul lor, agentiile de PR, in lupta continua cu bugetele mai mici si mai mici induse de criza au cautat sa-si pastreze clientii si au uitat sa faca proiecte mari. Au uitat sa faca “cea mai buna campanie” sau sa-si doreasca sa devina “cea mai eficienta agentie”.
Asa cum bine stim cu totii insa, adevarul este intotdeauna la mijloc. Si nu exista doar un singur vinovat. Dar, in ciuda incercarilor de ani buni de a se impune o conduita, nu vede nimeni semnale ca situatia se va schimba in viitorul apropiat.
Cel mai trist este ca ambele tabere au ajuns in stadiul in care nu mai vad luminita. In care cred ca totul este o apa si-un pamant si nimic n-o sa se schimbe.
Iar cand unele agentii si clienti vin si demonstreaza ca se poate face comunicare adevarata in aceasta piata lipsita de entuziasm, majoritatea nici nu mai asculta. Si-au pierdut licarirea din ochi. Au pierdut dorinta de a mai incerca si mai ales increderea intr-o colaborare de la egal la egal.
Dar atentie, trebuie mentionat ceva esential. In acelasi stadiu sunt si clientii si agentiile! Niciunii dintre ei nu simt apreciere, respect si nu au rezultate pe masura muncii, iar in goana contra timpului s-au rezumat la a arata cu degetul.
Sa te pui in pantofii celuilalt, sa vezi nevoile, limitarile si urgentele clientului sau sa intelegi lupta pentru ideea perfecta si munca continua pentru a demonstra valoarea unui client sau a-i spala esecul sunt detalii uitate si nesemnificative la sfarsitul zilei. De ce? Pentru ca nu mai avem rabdare. Nu mai putem si nu ne mai pasa decat de noi. Am ajuns in stadiul in care ne-am saturat si mai bine schimbam agentia decat sa explicam, distrugem in loc sa construim.
Biz PR Xchange
Nimic n-o sa se schimbe daca vom continua sa gandim si sa actionam asa. Daca nu schimbam ceva. Si, da, toti ne dam seama ca in acest ritm, in final, pierdem. Si mai si muncim in zadar. Si mai si cheltuim, tot in zadar.
Pentru clientii care inteleg ca nu-si pot desfasura activitatea fara o companie de PR alaturi si pentru profesionistii din comunicare care-si iubesc jobul si nu viseaza la o alta meserie, venim in aceasta luna cu o provocare. Ii invitam sa schimbe pentru doua zile tabara.
Hai sa vedem cum e la client acasa! Hai sa vedem care e viata de agentie! Toti vor rezultate ieri. Niciunii n-au bani iar viata e la fel de grea pentru toti. Si unii si altii au oameni buni si oameni slabi, nervi si deadline-uri, dar nu vor sa predea armele!
Pentru profesionistii care vor sa vada ca se poate si spera intr-o imbunatatire a colaborarii dintre client si agentie, echipele neobosite GMP si Biz au lansat Biz PR Xchange.
Am anuntat ideea, am lansat provocarea, am asteptat inscrieri, am facut invitatii, am facut cereri peste cereri si am asteptat raspunsuri. Am sunat si presat si luptat la propriu pentru a identifica 7 profesionisti din companii gata sa schimbe tabara cu cei 7 oameni de comunicare care au avut curajul sa vina la start.
Nu ne propunem pacea lumii. Si nici rezultate olimpice. Am pornit la drum cu un singur gand: revalorizarea PR-ului. Reafirmarea menirii unei meserii care poate face minuni si care se bate de multe ori cu marketingul, daca profesionistii nu uita ca trebuie sa fie in fiecare zi mai buni si nu renunta sa explice tuturor valoarea PR-ului!
Saptamana viitoare, in urma unei trageri la sorti facem echipele si timp de 2 zile clientul se muta in agentie iar omul de comuncare la client. Vom merge alaturi de ei si-i vom provoca sa spuna lucrurilor pe nume. Sa identifice greselile si solutiile dar mai ales ii vom determina sa inteleaga ca frustrarile trebuie spuse si depasite. Ca ele nu fac decat rau celor care acecepta sa traiasca zi si noapte cu ele in minte.
Si vrem sa reamintim tuturor, asa cum bine spune Felix Tataru, GMP, ca dintre toate formele de comunicare, PR-ul este cel mai putin folosit vs potentialul sau extraordinar de a vorbi autentic, credibil si cu impact major.
“PR-ul poate fi cea mai complexa si eficienta forma de comunicare si prin acest proiect ne-am propus sa facem inca un pas pentru repunerea in drepturi a acestei expertize. Cred ca liderii alesi, prin schimbul de roluri, vor putea produce idei care sa duca la cresterea increderii ca PR-ul poate contribui decisiv la cresterea rezultatelor companiilor beneficiare. Atat departamentele de PR din companii cat si agentiile au acelasi scop: cresterea increderii si implicit a bugetelor. Nu uitati, PR-ul destept si curajos vinde! Avem dovezi. Indrazniti!”
Biz PR Xchange este un proiect realizat de echipa Biz in parteneriat cu Telekom Romania, dupa o idee GMP Advertising.