marta usurelu

Recunoastere pentru oamenii de marketing

marketing ceas

Oamenii de marketing pot fi magicieni. Au aceasta incredibila putere de a face lucrurile sa se miste prin bagheta minunata numita marketing. Sa fie mai frumoase. Sa faca vanzarile sa creasca, sa sporeasca renumele companiei. Stiu sau au invatat sa se joace cu impulsurile si emotiile noastre. Pot sa ne determine sa le cumparam produsele sau, chiar mai mult, sa le iubim.

Exista povesti de marketing care ne-au vrajit si determinat sa devenim fani, cum este cazul Apple sau Starbucks. Marketingul, cu tot ce implica, publicitate, design, comunicare, este calea care sparge granitele si face diferenta intre produse si companii. La fel, un om de marketing pasionat si manat de dorinta de a face lucuri spectaculoase este una dintre cele mai importante achizitii ale unei companii.

Cu totii am fost de multe ori “martorii” unor produse sau servicii nu tocmai perfecte, dar care, printr-un plan de marketing excelent, au avut vanzari record si o imagine foarte buna. Am spus-o si o repet: un om de marketing bun sfinteste locul. Face minuni si poate schimba lucrurile mai mult decat credem ca este cu putinta.

Din pacate, la cealalta extrema, un om de marketing care vine la birou doar pentru a bifa trecerea zilelor si a-si lua banii este un lucru foarte trist, mai ales pentru brandul pe care il reprezinta. Militez vehement de ani buni impotriva general managerilor care accepta sa achite salarii “gratuit” unor brand manageri sau directori de marketing. In multe companii lipsa activitatii este vizibila cu ochiul liber, facand inutile exemplele.

Salut insa cu un imens respect managerii si antreprenorii care cauta pentru echipa lor un director de marketing adevarat. Salut oamenii care isi fac meseria cu daruire si pasiune, a caror munca se vede, se simte si te face sa zambesti.

Pentru acesti magicieni, pentru acesti oameni care isi pretuiesc meseria si care inteleg ca menirea lor este sa ne ajunga la suflet, trecand peste portofele, si sa ne influenteze deciziile, nu doar de cumparare, am deschis o competitie. Impreuna cu Unlock Research, echipa Biz cauta si si-a propus sa premieze directorii de marketing deschizatori de drumuri.

La inceputul anului 2014, in cadrul evenimentului Best Marketing vom oferi primele premii pe baza campaniilor initiate in acest an. Va invit sa ne trimiteti propuneri sau sa va inscrieti cu campaniile pe care le-ati facut pentru a identifica si evidentia asa cum merita magicienii zilelor noastre.

 

5 teme de gandire pentru directorii de marketing:

1. Prima nevoie universal valabila a oamenilor este sa fie luati in serios! Directorii de marketing ar trebui sa iasa din birou si sa cunoasca consumatorul.

2. Daca vrei comunitati, ai nevoie de povesti adevarate! Nu exista comunitati de brand. Exista comunitati de interese!

3. Ce vrea consumatorul? Ceva cu care sa se identifice, dar care sa nu fie perfect. Brandurile pot sa-si foloseasca vulnerabilitatile in favoarea lor!

4. Trei temeri ale marketerilor romani: teama de a actiona, de schimbare si de a recunoaste valoarea.

5. In 10 ani, ca pondere și ca putere de cumpărare, categoria 50+ va deveni extrem de importanta!

8 comentarii

  1. Catalin Lascu says:

    In Romania …si nu numai… se intampla din pacate foarte des ca general-managerii sa achite salarii “gratuit” unor directori de marketing. Nu neaparat pentru ca acestia nu ar fi capabili, ci pentru ca GM habar n-au ce sa le ceara si ii directioneaza fortat in (doar) brand management…asta in cazul fericit cand acestia nu se ocupa doar de Promotion.

    Ce vreau sa spun : rolul esential al functiei marketingului, pe care foarte putini in RO il inteleg cum se cuvine, este sa creeze Top Line-ul unei companii …adica sa identifice in piata sursele de venit prezente si viitoare , sa creeze strategii pentru a “captura” acele surse de venit (dezvoltari de segmente, produse, branduri care sa satisfaca cererea de consum prezenta si viitoare), si abia apoi sa dezvolte campanii de implementare ale acelor strategii, care sa duca la incasarea respectivelor venituri. Asta e si rolul unui director de marketing adevarat.

    Ori cele 5 teme de gandire, da, fac parte din agenda unui director de marketing, dar reprezinta doar o mica parte a puzzle-ului respectivei agende, si se adreseaza mai degraba nivelului unui (senior) brand manager. E doar varful vizibil al unui iceberg mult mai mare.

    Cu stima,
    Catalin Lascu
    Strategic Marketing Consultant @ marketers.pro

  2. Marta Usurelu says:

    Imi place punctul de vedere pe care l-ati expus! Multumesc pentru mesaj. Cu siguranta sunt multe de spus si de facut. Am dat cateva exemple de idei/teme care trag semnale de alarma. Si da, avem un iceberg de care trebuie sa ne ocupam!

  3. Catalin Lascu says:

    Intre timp am aruncat o privire si pe Zilele Biz… sectiunea intitulata Media si Marketing e si mai deprimanta sub acest aspect… reprezinta o viziune despre marketing din perspectiva unei agentii de advertising orientata strict pe comunicare… adica o viziune limitata la un mic varf al varfului icebergului cel mare ca sa zic asa…

    Din pacate , de aici se trag mai toate problemele , unele din ele semnalate intuitiv in articolul dvs de mai sus… de la viziunea idilica a oamenilor de marketing asupra profesiei lor, limitata deseori la advertising/comunicare… si prin extensie, de la viziunea similara a GM-ilor respectivi.

    Observand ce se intampla in peisaj … facand parte din el in ultimii 20 de ani… as spune ca de partea invizibila a icebergului in Romania s-au ocupat/se ocupa/o inteleg cel mult 10 directori de marketing, dintre care vreo 4-5 nu mai activeaza formal in domeniu.

    Toate bune
    CL

  4. Alex says:

    Cred ca mai e un lucru pe care trebuie sa-l prindem in perspectiva asupra Romaniei atunci cand vorbim de marketing ca despre un “iceberg”.
    Aceasta idee despre marketing este perfect valabila in piete unde avem intregul ciclu de activare – de la identificare surse de crestere pana la oferirea solutiilor.

    Ori Romania este o piata satelit iar multe din companiile care activeaza sunt in concordanta – sateliti ai corporatiilor, fara prea multe posibilitati in partea de dezvoltare a produsului, sa spunem. De aceea si accentul major pus pe brand management in multe dintre cazuri. De cele mai multe ori e nevoie de oameni care sa preia un produs existent si sa-i adapteze planul de comunicare cat mai bine posibil pentru paiata locala.

    E putin exagerat sa consideram ca prea multi au o viziune limitata, atat timp cat ea acopera cel putin plaja activitatilor de marketing actionabile local. Iar temele de gandire enumerate mai sus sunt cu atat mai interesante puse in acest context.

  5. Catalin Lascu says:

    Alex , pai tocmai aici e problema… ca procesul pe care il descrii ignora partea invizibila a icebergului…marketingul inseamna MULT dincolo de “sa preia un produs existent si sa-i adapteze planul de comunicare cat mai bine posibil pentru paiata locala.” … indiferent de situatie, inclusiv in piata satelit

    …hehe, scuza-mi lipsa de modestie, dar este exact cazul meu… in 1998 cand am ajuns la PepsiCo, asa se punea problemna, da, de adaptare plan comunicare intr-o tara insignifianta dpdv business… in 2006 cand am iesit, transformasem complet viziunea in companie (la nivel european) asupra marketingului ca functie a companiei dar si asupra continutului marketingului ca profesie, viziunea asupra pietei , devenita din “etc” una cheie in Europa, dand trendul…si desigur business-ul local, crescut de la o cota de piata minora si 1:5 vs. Coca-Cola, la egalitate si chiar leadership temporar.

    dar , atentie, eu nu dau vina neaparat pe MD ca ar avea o viziune limitata asupra marketingului … ci pe acei GM / CEO de multinationala sau de subsidiara care o au limitata si o transmit asa marketingului……nemaivorbind de GM / CEO / owner ai companiilor locale… insa pe MD ii critic deschis, pentru ca majoritatea ignora vadit esenta profesiei si cad in aceasta viziune falsa a marketingului=promotion … e mai simplu si mai frumos nu-i asa? sa fii MD la o subsidiara de multinationala unde nu faci nimic dpdv profesional, insa poti pretinde ca stii si poti, dar nu esti lasat

  6. Catalin Lascu says:

    …insa inca o data, problema pe care o vad, e ca aceasta viziune limitata asupra marketingului se propaga pe toate planurile…inclusiv, in cazul de fata, in structura Zilelor Biz si in modul in care premiem MD pentru – atentie – campanii de comunicare, in loc sa-i premiem pentru evolutia market share in ultimul an.

  7. Marta Usurelu says:

    Domnule Lascu, as vrea sa vedeti mai departe putin de programul Zilelor Biz. In special daca sunteti un cunoscator al domeniului. De 10 ani cautam directori de marketing care sa aiba rezultate si, atentie, sa vorbeasca. Ii vanam de 10 ani. Atentie, din nou, vorbesc de companii mari Top. Si nu gasesti. Cine face ceva, si sunt putini, nu ies… pentru ca nu stiu sa vorbeasca, nu vor sau nu au voie. Sunt convinsa ca sunt multe motive. E trist ca nu-i vedem si nu vorbim cu si despre oamenii buni de marketing. Apelul este sa-i identificam. Aveti recomandari?

  8. Catalin Lascu says:

    aveti dreptate, asta ziceam si eu in prima postare…

    pot sa ma gandesc la eventuale recomandari… dar nu mi-e usor, deoarece o apreciere nu poate fi decat relativa, facuta pe baza observatiilor mele asupra performantelor respectivelor companii reflectate in presa …si stiind eu ca sunt influentate de decizii de marketing…dar care nu sunt neaparat luate de MD-ul respectiv.

    cred ca mai simplu decat recomandari externe, ar fi sa cereti in viitor fie (1) recomandari din partea CEO din astfel de companii cu performante, fie (2) pur si simplu auto-inscrieri intr-un astfel de “concurs”… in ambele cazuri stabilind anumite criterii de performanta, eventual pe un continuum de 3 ani, nu pe o campanie oarecare… putem eventual colabora in acest sens, si direct si prin intermediul grupurilor mele de pe LinkedIn…CEO Club Romania , marketers.ro etc

    ref. Zilele Biz, eu ziceam altceva, (1) ca structura zilelor nu tine seama de faptul ca intr-o companie marketingul este leading function, cea care determina TOATE celelalte activitati , fie ca isi dau sau nu seama de asta cei implicati…atentie, ma refer la functia de marketing in cadrul companiei, nu la functia cuiva din organigrama…ori, de aici , din “a nu-si da seama de asta” , se trag foarte multe din problemele companiilor din Romania … si (2) insusi titlul zilei Media & Marketing reflecta minimalizarea marketingului, reducerea sa la comunicare … de fapt ar fi mai corect Media & Comunicare, referind strict comunicarea ca subset al Promotion, subset al marketing-mixului, subset al functiei marketingului etc… media este conectata esential la comunicare , pe cand marketing , cum ziceam, merge mult dincolo de asta

    PS…apropos, inca un exemplu, oarecum lateral… cand Alex spune ca respectivii pun “accentul major pe brand management in multe dintre cazuri”… iarasi e un pic relativ si un pic pompos… deoarece brand management inseamna – simplific – intregul management al ciclului de viata al unui brand si al mixului sau de marketing … adica, din nou, nu numai partea vizibila a unei campanii de comunicare

Share article:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email