Sunt multi cei care nu cunosc “bucataria” unei afaceri. Care sunt de parere ca este frumos sa fii propriul tau sef si vad doar partea buna a unui busines antreprenorial cand viseaza la propria afacere.
Cei care au un business insa, stiu cum e sa traiesti intr-o adevarata jungla. Ca, pentru a te bucura de momentele bune ale unei afaceri, ai nevoie de timp, de mult calm si oameni buni alaturi.
Lupti pentru orice contract. Muncesti si demonstrezi mult pentru a impune o idee. Negociezi si suporti si mai mult din partea clientilor pentru a putea supravietui si creste afacerea.
Dar, cel mai des, antreprenorii sunt coplesiti de colaboratorii neprofesionisti. De oamenii mici, cu orgolii inutile, care vor sa se simta importanti. Si, desi pare ceva minor, cand traiesti in stres, ai mult de lucru si deadline-uri urgente, pur si simplu nu mai rezisti sa ai alaturi colaboratori sau angajati dezinteresati, pentru care cea mai buna scuza ramane “n-am stiut” sau “nu era treaba mea”.
Daca esti antreprenor, intelegi si vibrezi la aceste randuri. Daca nu, iti pot parea exagerate. Nu este asa, din pacate. Este doar o descriere a vietii de zi cu zi in antreprenoriat, una urata ca realitatea de business.
Viata de antreprenor
Oricat de mult iti doresti sa fii diferit, sa vii cu servicii si produse bune si sa fii genul de furnizor care poate face foarte mult cu resurse putine, vei fi mereu comparat cu concurenti al caror singur avantaj e ca au un pret mai bun.
Oricat de mult vrei sa-ti educi angajatii, sa le explici ca pentru ei este important sa fie mai buni, pentru ca nu se stie niciodata cum vor evolua, foarte putini apreciaza efortul tau de a-i impinge sa se dezvolte.
Oricat de mult ai evoluat ca business si ai parteneri buni si colaboratori excelenti, sigur ai si un furnizor slab care cumva a ramas agatat de businessul tau. Cineva care nu doreste sa creasca, sa inteleaga regulile jocului si care iti da dureri de cap cand te astepti mai putin.
Acest gen de oameni mici te determina sa iei la mana, intr-o buna zi, toti furnizorii si sa faci “curatenie” ca de Paste. Pentru ca pur si simplu nu mai poti lucra cu oricine.
Atunci ajungi sa intelegi, mai bine care oricand, ca trebuie sa alegi doar ce e mai bine pentru tine, pentru linistea si compania ta. Si incepi sa nu te mai gandesti la colaboratorul sau angajatul prietenos, care e de multi ani cu tine, dar care nu livreaza.
Intelegi mai simplu ca oricand ca in afaceri sunt oameni ca toti oamenii. Unii mai buni, altii mai rai. Unii care te incanta si te inspira, altii de care trebuie sa te feresti. Si atunci incepi sa-ti sortezi colaboratorii. Incepi sa-i apreciezi pe profesionisti, sa-i cauti si sa te inconjori de ei, si sa te feresti ca ars de oamenii care nu gandesc si nu vor sa evolueze.
Foto © Btktan | Dreamstime.com