marta usurelu

Tu ce faceai acum 15 ani?

Echipa-Biz
In toamna lui 1999, doi expati, Rachad El Jisr si Bill Avery au pus in Romania bazele unei noi reviste de afaceri. Au gandit conceptul unei reviste cum nu se mai vazuse pana atunci la noi si au numit-o Biz. Au angajat o echipa de jurnalisti, condusa de Nora Ionita ca redactor-sef, pe care au incurajat-o sa gandeasca articole diferit de cele intalnite in ziarele si revistele din acea vreme. Voiau texte despre oameni cu idei, proiecte curajoase si mai ales despre subiecte in voga peste hotare.

Imi amintesc cu nostalgie ca le spuneam in sedinte ca n-are cum sa prinda un subiect pe care-l propuneau. Sau ca niciodata nu o sa para atragator pentru romani sa participe la un eveniment despre afaceri maraton, de cinci zile, care sa se numeasca Zilele Biz? ☺ Desi nu eram jurnalisti cu vechime mare, aveam deja inradacinate in minte concepte “imbatranite” despre cum trebuie sa fie presa, deprinse in redactiile in care lucrasem pana atunci.

Cand au stabilit in urma unei lungi liste de subiecte ca primul cover-story va fi despre internet, noi, echipa redactionala, am fost uimiti. Da, merita sa fie un articol amplu, dar nu unul de coperta cand, la noi, in Romania lui 1999, internetul era doar dial-up.

“Internetul va schimba lumea! O sa vedeti!” repeta Rachad El Jisr in sedinte. A avut dreptate. Asa cum a avut cu domeniile despre care a stabilit sa scriem. “Cititorii unei reviste cu focus pe tendinte nu vor analize despre macroeconomie, privatizare si opinii politice. Vor sa vada ce e nou. Vor modele, vor strategii si noi trebuie sa-i inspiram!”

Aveam discutii aprinse in sedintele de luni. Puneam mult suflet, aveam pareri diferite si de multe ori noi, jurnalistii, ne suparam. Aveam insa multa pasiune si dorinta de a face cea mai buna revista. Si am avut doi profesori de la care am invatat mult mai mult decat am crezut si as fi putut crede la acea vreme.

Primul numar al revistei, de la inceputul lui 2000, avea scris, mare, pe coperta, “Revolutia internet”! Cand internetul nu era ceva “la moda”, am pariat pe el! Ecourile celor care au vazut acel numar a fost uimitoare. Revista a fost primita cu entuziasm si incantare de comuntatea de profesionisti si mai ales de advertiseri, si a stabilit un nou standard in presa de business.

De atunci am invatat sa aducem in prim plan concepte, idei si oameni care sa te puna pe ganduri. De 15 ani scriem despre subiectele de maine, asa cum ne place sa spunem, si pariem pe oameni care inevitabil incep sa apara dupa cateva luni si pe copertele celorlalte reviste.

Am invatat sa “mirosim” subiectele si oamenii care stabilesc tendintele. Nisele, domeniile, subiectele alese, ce facem la Biz este diferit si reuseste sa surprinda. Este meritul fiecarui om din echipa care vine cu ideea, care aduce o noua propunere in sedinte. E meritul interlocutorilor, care inteleg ca este important sa raspunda si la intrebari incomode dar mai ales ca imaginea este importanta si, nu in ultimul rand, este meritul lui Rachad si al lui Bill, care ne-au invatat sa nu cedam in fata deadline-ului si ne-a impins sa vrem mai mult.

Dupa 2009, cand s-au retras de la Biz, am cautat multe explicatii pentru comportamentul si deciziile lor in fata crizei. Dar n-am uitat ca acel moment neinspirat pentru ei a fost unul inspirat pentru mine si partenerul meu, Dragos Balan, de la Grafica si Tipar, cand am preluat actionariatul revistei si am ales sa luptam mai departe pentru acest brand.

Am muncit mult. Am schimbat drastic strategia de management si de administrare a businessului. Mi-am ales echipa si am regandit afacerea. Am militat pentru proiecte inovatoare, coperte imposibile si idei care nu s-au mai facut in Romania, si am reusit sa reinviem si sa crestem Biz chiar mai mult decat era. N-am schimbat insa abordarea, gandirea din spatele articolelor. In subconstient, am tinut cont de directile si ideile despre cum ar trebui sa fie un subiect. Si am reusit!

Acum, cand tragem linie si numaram 15 ani de Biz, nu pot sa nu amintesc ideea din spatele revistei: scriem despre cum se fac banii si despre cum ii cheltui. Fara oameni de carton si fara politica. Da, atat de simplu, dar atat de neintalnit in Romania…

Am invatat din povestile oamenilor despre care scriem ca ingredientele succesului sunt variate si ca fiecare antreprenor isi pune amprenata personala. In cazul nostru, a contat baza pe care a fost construita revista. Apoi, din 2009 cand am preluat Biz-ul, a contat ambitia de a demonstra celor care nu ne dadeau sanse, ca se poate! Ca de noi depinde sa schimbam ceva in jurul nostru!

Dupa 15 ani suntem cea mai vanduta revista de afaceri pe nisa sa, conform BRAT. Formam o echipa care se reinventeaza permanent si reusim sa tratam subiectele “fresh, new si cool” asa cum frumos spune Aneta Bogdan despre Biz. O echipa care a reusit sa impuna noi standarde si noi concepte in Romania si a devenit, asemeni unui boutique de creatie, locul in care vin cei care vor un proiect special diferit.

Ne-am pozitionat asa prin munca noastra, prin ideile si proiectele realizate si am reusit sa surprindem de fiecare data. Nu suntem mai inteligenti decat ceilalti. Nici mai speciali. Suntem doar mai motivati si mai muncitori si nu renuntam la un proiect fara sa luptam pentru el!

Pentru ca suntem, inainte de toate, o echipa n-am uitat in activitatea de zi cu zi sa ne distram. Si nici sa ne promovam inteligent. Le facem pe toate cu energie si pasiune, asa cum ii sta bine unui adolescent de 15 ani! Puteti sa va asteptati in continuare la proiecte imposibile din partea noastra, asa cum v-am obisnuit in ultimii ani, si va invit sa ne urmariti. Nu ne-am uitat istoria si am invatat din toate greselile si momentele grele sa gandim cu incredere ziua de maine, indiferent de crizele prin care trecem.
Noi suntem Biz si anul acesta implinim 15 ani!

Comentează

Share article:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email